VERTAILEVA TUTKIMUS KAHDEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPAN TELEVISIO- JA SOSIAALISEN MEDIAN MAINONNASTA : Case Prisma ja Lidl Suomi
Heino, Laura (2017)
Heino, Laura
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla kahden päivittäistavarakaupan televisio- sekä sosiaalisen median mainontaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin pöytäkirjatutkimusmenetelmää. Vertailtavat yritykset ovat S-ryhmän omistama Prisma ja Lidl Suomi. Molemmat yritykset mainostavat paljon televisiossa ja käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa.
Teoria-osuudessa selvitettiin, mitä markkinointiviestinnällä, sosiaalisella medialla ja mainonnalla tarkoitetaan. Siinä myös kerrottiin, mitä osa-alueita ja tehtäviä niihin kuuluu. Tutkimuksessa esitettiin sosiaalisen median kanavista ne, joita vertailtavat yritykset käyttävät. Tutkimuskohteena olevat yritykset käyttävät Facebookia, YouTubea ja Instagramia mainonnan tukena.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa havainnoitiin, minkälaisia televisiomainoksia vertailtavilla yrityksillä on, sekä miten yritykset käyttävät ja hyödyntävät sosiaalista mediaa mainonnassaan. Havaintojen perusteella tehtiin yhteenveto, miten vertailtavien yritysten televisio- ja sosiaalisen median mainonta eroavat toisistaan ja mitä samaa niissä on. Tutkimuksessa havainnoitiin, että vertailtavat yritykset hyödyntävät samanlaisia mainonnan keinoja niin televisio- kuin sosiaalisen median mainonnassakin. Suuria eroja ei ollut yritysten välillä. Molemmat yritykset panostavat mainontaansa ja heidän mainonta on näkyvää ja mielipiteitä herättävää. Lopussa on oma pohdinta siitä, miten vertailtavat yritykset mainostavat televisiossa ja sosiaalisessa mediassa.
Teoria-osuudessa selvitettiin, mitä markkinointiviestinnällä, sosiaalisella medialla ja mainonnalla tarkoitetaan. Siinä myös kerrottiin, mitä osa-alueita ja tehtäviä niihin kuuluu. Tutkimuksessa esitettiin sosiaalisen median kanavista ne, joita vertailtavat yritykset käyttävät. Tutkimuskohteena olevat yritykset käyttävät Facebookia, YouTubea ja Instagramia mainonnan tukena.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa havainnoitiin, minkälaisia televisiomainoksia vertailtavilla yrityksillä on, sekä miten yritykset käyttävät ja hyödyntävät sosiaalista mediaa mainonnassaan. Havaintojen perusteella tehtiin yhteenveto, miten vertailtavien yritysten televisio- ja sosiaalisen median mainonta eroavat toisistaan ja mitä samaa niissä on. Tutkimuksessa havainnoitiin, että vertailtavat yritykset hyödyntävät samanlaisia mainonnan keinoja niin televisio- kuin sosiaalisen median mainonnassakin. Suuria eroja ei ollut yritysten välillä. Molemmat yritykset panostavat mainontaansa ja heidän mainonta on näkyvää ja mielipiteitä herättävää. Lopussa on oma pohdinta siitä, miten vertailtavat yritykset mainostavat televisiossa ja sosiaalisessa mediassa.