Mainonnan rooli asiakaskäyttäytymisessä : Case: Prisma Lappeenranta
Halinen, Jonna (2017)
Halinen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812972
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on päivittäistavarakaupan sanomalehtimainonnan vaikutus asiakaskäyttäytymiseen ja myyntiin. Toimeksiantajana oli Etelä-Karjalan Osuuskauppa ja tutkimuskohteena Lappeenrannan Prisma. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa seuraavista tekijöistä, seuraavatko asiakkaat Prisman sanomalehtimainontaa, saako mainokset heidät ostamaan tuotteita ja näkyykö mainosten vaikutus myyntiluvuissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen pääasiallinen aineistonkeruu-tapa oli paperinen asiakaskysely. Asiakaskysely toteutettiin 23.3.2017 Lappeenrannan Pris-massa ja vastauksia saatiin 101. Asiakaskyselyn tukena käytettiin toimeksiantajalta saatuja myyntitilastoja aikaväliltä 9.3.–6.4.2017.
Tutkimuksen tulosten mukaan Lappeenrannan Prisman asiakkaat altistuvat ja huomaavat päivittäistavaramainoksia sanomalehdissä hyvin, varsinkin Etelä-Saimaassa. Lisäksi viikon 12 päivittäistavaramainoksessa olleet tuotteet muistettiin hyvin. Asiakaskyselyn tulosten perusteella päivittäistavaramainokset näyttivät aiheuttavan jossain määrin käyttäytymis-vaikutuksia eli ostoja sekä torstaina 23.3. että viimeisen puolen vuoden sisällä. Asiakasky-selyn tuloksia tuki myös myyntitilastot, joista kävi ilmi, että mainoksen ilmestymispäivien jälkeisenä perjantaina oli kaikkien tuotteiden kohdalla korkein tai toiseksi korkein myynti välillä 9.3.–6.4.2017.
Jatkotutkimusaiheena tämä sama tutkimus voitaisi toistaa laajempana ja myös Imatran Prisman kohdalla, jotta tutkimustuloksia voitaisiin yleistää. Lisäksi toimeksiantajalle olisi hyödyllistä tutkia, onko päivittäistavaroiden sanomalehtimainonnalla pidempiaikaisia vai-kutuksia ja kuinka päivittäistavara- ja käyttötavaramainosten vaikutukset eroavat toisis-taan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen pääasiallinen aineistonkeruu-tapa oli paperinen asiakaskysely. Asiakaskysely toteutettiin 23.3.2017 Lappeenrannan Pris-massa ja vastauksia saatiin 101. Asiakaskyselyn tukena käytettiin toimeksiantajalta saatuja myyntitilastoja aikaväliltä 9.3.–6.4.2017.
Tutkimuksen tulosten mukaan Lappeenrannan Prisman asiakkaat altistuvat ja huomaavat päivittäistavaramainoksia sanomalehdissä hyvin, varsinkin Etelä-Saimaassa. Lisäksi viikon 12 päivittäistavaramainoksessa olleet tuotteet muistettiin hyvin. Asiakaskyselyn tulosten perusteella päivittäistavaramainokset näyttivät aiheuttavan jossain määrin käyttäytymis-vaikutuksia eli ostoja sekä torstaina 23.3. että viimeisen puolen vuoden sisällä. Asiakasky-selyn tuloksia tuki myös myyntitilastot, joista kävi ilmi, että mainoksen ilmestymispäivien jälkeisenä perjantaina oli kaikkien tuotteiden kohdalla korkein tai toiseksi korkein myynti välillä 9.3.–6.4.2017.
Jatkotutkimusaiheena tämä sama tutkimus voitaisi toistaa laajempana ja myös Imatran Prisman kohdalla, jotta tutkimustuloksia voitaisiin yleistää. Lisäksi toimeksiantajalle olisi hyödyllistä tutkia, onko päivittäistavaroiden sanomalehtimainonnalla pidempiaikaisia vai-kutuksia ja kuinka päivittäistavara- ja käyttötavaramainosten vaikutukset eroavat toisis-taan.