What factors do employees of higher education institutes in Finland value when considering potential employers?
Matila, Emmi (2017)
Matila, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913077
Tiivistelmä
Muutos psykologisissa sopimuksissa työnantajien ja työntekijöiden välillä sekä kasvava kysyntä korkealaatuisille työntekijöille ovat synnyttäneet yrityksille uuden haasteen: kuinka houkutella ja pitää korkealaatuiset työntekijät heidän palveluksessaan, kun näistä resursseista kilpaillaan.
Tämä tutkimus tähtäsi ymmärtämään niitä tekijöitä, joita suomalaisten korkeakoulujen työntekijät arvostavat etsiessään potentiaalisia työnantajia. Kirjallisuuskatselmuksen seurauksena määriteltiin 23 eri tekijää työnantajan houkuttelevuudelle, jotka ryhmiteltiin neljään eri ulottuvuuteen: sosiaalinen, kehittäminen, mielenkiinto ja taloudellinen. Tutkimusote oli määrällinen. Aineiston keräys toteutettiin Webropolin nettikyselyllä. Aineisto analysoitiin SPSS:n sekä Excelin avulla. T-testejä käytettiin löytämään eroavaisuuksia näiden neljän ulottuvuuden välillä sekä eroavaisuuksia sukupuolten, ikäryhmien, koulutustason ja työntekijäryhmien kesken.
Ulottuvuudet asetettiin järjestykseen eniten arvostetuimmista tekijöistä vähiten arvostettuihin. Ensimmäisenä ovat sosiaaliset tekijät, toisena mielenkiinnon tekijät, kolmantena kehittämisen tekijät ja neljäntenä taloudelliset tekijät. Eniten arvostettu yksittäinen tekijä oli ”Merkityksellinen ja mielenkiintoinen työ”. Suomalaisten korkeakoulujen tulisi panostaa sosiaalisiin tekijöihin houkutellessaan ja yrittäessään pitää korkealaatuiset työntekijät itsellään. Tulevaisuudessa voitaisiin tutkia, kuinka korkeakoulut tällä hetkellä huomioivat nämä tekijät joita korkealaatuiset työntekijät yleisesti arvostavat. Tulokset voidaan yleistää ainoastaan Suomeen.
Tämä tutkimus tähtäsi ymmärtämään niitä tekijöitä, joita suomalaisten korkeakoulujen työntekijät arvostavat etsiessään potentiaalisia työnantajia. Kirjallisuuskatselmuksen seurauksena määriteltiin 23 eri tekijää työnantajan houkuttelevuudelle, jotka ryhmiteltiin neljään eri ulottuvuuteen: sosiaalinen, kehittäminen, mielenkiinto ja taloudellinen. Tutkimusote oli määrällinen. Aineiston keräys toteutettiin Webropolin nettikyselyllä. Aineisto analysoitiin SPSS:n sekä Excelin avulla. T-testejä käytettiin löytämään eroavaisuuksia näiden neljän ulottuvuuden välillä sekä eroavaisuuksia sukupuolten, ikäryhmien, koulutustason ja työntekijäryhmien kesken.
Ulottuvuudet asetettiin järjestykseen eniten arvostetuimmista tekijöistä vähiten arvostettuihin. Ensimmäisenä ovat sosiaaliset tekijät, toisena mielenkiinnon tekijät, kolmantena kehittämisen tekijät ja neljäntenä taloudelliset tekijät. Eniten arvostettu yksittäinen tekijä oli ”Merkityksellinen ja mielenkiintoinen työ”. Suomalaisten korkeakoulujen tulisi panostaa sosiaalisiin tekijöihin houkutellessaan ja yrittäessään pitää korkealaatuiset työntekijät itsellään. Tulevaisuudessa voitaisiin tutkia, kuinka korkeakoulut tällä hetkellä huomioivat nämä tekijät joita korkealaatuiset työntekijät yleisesti arvostavat. Tulokset voidaan yleistää ainoastaan Suomeen.