Exploring the Usage of CSR in Small and Medium-Sized Companies
Perälä, Veera; Saukkonen, Anna-Reetta (2017)
Perälä, Veera
Saukkonen, Anna-Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612555
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pienet ja keskisuuret yritykset ymmärtävät yritysvastuun konseptin ja kuinka se on sisällytetty yritysten liiketoimintastrategioihin. Aiheen ajankohtaisuus teki siitä mielenkiintoisen ja tutkimisen arvoisen. Yritysvastuusta heräävien ideoiden lisäksi tutkimus keskittyi myös markkinointiviestintään ja yritysvastuun tarjoamaan kilpailukykyyn.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja primääriaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla. Tutkimuksen teoreettinen osuus kattaa yritysvastuun yleisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, haastatteluista esiin nousseet olennaisimmat teemat käsitteinä ja erityisesti yritysvastuuseen liittyvän markkinointiviestinnän. Haastattelut keskittyivät kolmeen pääteemaan, joiden lisäksi esitettiin jatkokysymyksiä ja -teemoja jo saadun tiedon perusteella. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Kaikilla haastatelluilla yrityksillä oli joitain yritysvastuuseen liittyviä toimia, mutta niitä ei ollut käsitelty vielä strategisella tasolla. Haastatteluissa esiin nousseita yhteisiä teemoja olivat työhyvinvointi ja kestävä kehitys. Yhteenvetona voidaan sanoa, että yritysvastuun käsite ei ole niin yksiselitteinen kuin voisi luulla, sillä sen ymmärtäminen vaihtelee suuresti yritysten välillä. Jotta yritys hyötyisi yritysvastuusta huomattavasti, tulisi se sisällyttää selkeästi strategiaan ja toteuttaa sen kautta.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja primääriaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla. Tutkimuksen teoreettinen osuus kattaa yritysvastuun yleisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, haastatteluista esiin nousseet olennaisimmat teemat käsitteinä ja erityisesti yritysvastuuseen liittyvän markkinointiviestinnän. Haastattelut keskittyivät kolmeen pääteemaan, joiden lisäksi esitettiin jatkokysymyksiä ja -teemoja jo saadun tiedon perusteella. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Kaikilla haastatelluilla yrityksillä oli joitain yritysvastuuseen liittyviä toimia, mutta niitä ei ollut käsitelty vielä strategisella tasolla. Haastatteluissa esiin nousseita yhteisiä teemoja olivat työhyvinvointi ja kestävä kehitys. Yhteenvetona voidaan sanoa, että yritysvastuun käsite ei ole niin yksiselitteinen kuin voisi luulla, sillä sen ymmärtäminen vaihtelee suuresti yritysten välillä. Jotta yritys hyötyisi yritysvastuusta huomattavasti, tulisi se sisällyttää selkeästi strategiaan ja toteuttaa sen kautta.