Sosiaalinen media yrityksen markkinointiviestinnän osana : Vallox Oy
Suominen, Hans (2017)
Suominen, Hans
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella sosiaalisen median palveluita markkinointiviestinnän osana. Lisäksi tavoitteena on käsitellä sosiaalisen median markkinointistrategian suunnittelua. Opinnäytetyö toteutettiin ilmanvaihtokoneita valmistavan Vallox Oy:n toimeksiantona.
Teoriaosuudessa tarkastellaan yleisesti sosiaalista mediaa ja sen mahdollisuuksia yrityksen eri osastojen toiminnassa. Teoriaosuuden tietoperusta pohjautuu alan kirjallisuuteen sekä verkkolähteisiin.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa toteutettiin laadullinen tutkimus toimeksiantaja Vallox Oy:n ennalta valituille yritysasiakkaille. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään yritysasiakkaiden odotuksia toimeksiantajan sosiaalisen median markkinoinnin osalta sekä sitä, minkälaista sisältöä yritysasiakkaat voisivat kuvitella hyödyntävänsä omassa liiketoiminnassaan. Haastatteluista käy ilmi, että sosiaalista mediaa ei nähdä tarpeellisena markkinointikanavana yritysasiakkaiden keskuudessa.
Lopputuloksena syntyi monipuolinen katsaus sosiaalisen median markkinointimahdollisuuksiin sekä -strategian suunnitteluun.
Teoriaosuudessa tarkastellaan yleisesti sosiaalista mediaa ja sen mahdollisuuksia yrityksen eri osastojen toiminnassa. Teoriaosuuden tietoperusta pohjautuu alan kirjallisuuteen sekä verkkolähteisiin.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa toteutettiin laadullinen tutkimus toimeksiantaja Vallox Oy:n ennalta valituille yritysasiakkaille. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään yritysasiakkaiden odotuksia toimeksiantajan sosiaalisen median markkinoinnin osalta sekä sitä, minkälaista sisältöä yritysasiakkaat voisivat kuvitella hyödyntävänsä omassa liiketoiminnassaan. Haastatteluista käy ilmi, että sosiaalista mediaa ei nähdä tarpeellisena markkinointikanavana yritysasiakkaiden keskuudessa.
Lopputuloksena syntyi monipuolinen katsaus sosiaalisen median markkinointimahdollisuuksiin sekä -strategian suunnitteluun.