ParisRio TravelChannel -YouTube-kanavan tunnettuus ja kehittäminen
Lempiäinen, Panu (2017)
Lempiäinen, Panu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413543
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty matkahakupalvelu ParisRiolle. Työn tarkoituksena on edistää ParisRio TravelChannel -YouTube-kanavan toimintaa tutkimalla kanavan tämänhetkistä tunnettuutta ja matkavideoiden kiinnostavuutta. Kvantitatiivisella tutkimuksella kartoitettiin mielipiteitä ja mielikuvia TravelChannel-kanavasta ja ParisRiosta sekä asenteita ja näkemyksiä hyvän matkavideon ominaisuuksista. Työn tietoperustassa tutkitaan videon asemaa sosiaalisessa mediassa vuonna 2017 ja luodaan katsaus matkabloggaamiseen Suomessa. Empiiristä tutkimusta taustoitetaan tietoperustan lisäksi ParisRio TravelChannelin historiikilla.
ParisRio TravelChannel on ParisRion ja suomalaisten matkabloggaajien yhteistyössä ylläpitämä YouTube-kanava, joka kokoaa yhteen matkailuaiheisia videoita yli 20 matkabloggaajalta. Konsepti on Suomessa ainutlaatuinen, ja kanavan tavoitteena on tarjota katsojille vinkkejä matkailuun.
Kyselytutkimus havaitsi selviä trendejä ParisRio TravelChannelin tunnettuudessa ja matkavideoiden kiinnostavuudessa. Vaikka vastaajien määrä jäi varsin pieneksi 41 vastaajalla, vastaajajoukon profiili antaa tuloksille painoarvoa: vastaajien sosiaalisen median käyttö myötäilee suomalaisten sosiaalisen median käyttöä – ja vastaajat matkustavat enemmän kuin suomalaiset keskimäärin.
Tutkimus osoittaa, että ParisRio tunnetaan varsin laajalti, mutta ParisRio TravelChannel ei ole saavuttanut vastaavaa näkyvyyttä. TravelChannelin konsepti koetaan kuitenkin kiinnostavaksi, samoin kuin bloggaajien tekemät videot. Silti matkavideoiden seuraaminen on satunnaista, ja matkavideo mielletään vielä hieman vieraaksi matkailutiedon lähteenä. Matkavideolta osataan kuitenkin toivoa yleistiedon välittämistä sekä vinkkejä etenkin nähtävyyksistä ja hintatasosta. Spontaanius ja persoonallinen esiintyjä sekä lyhyt pituus koetaan videon hyveiksi, kun taas esiintyjän tuttuus, musiikki ja näkökulma ovat vähemmän tärkeitä.
Tutkimustulosten perusteella ParisRiolle laadittiin ehdotuksia kanavan toiminnan kehittämiseksi. Esitetyillä toimenpiteillä kanava voi nostaa tunnettuuttaan ja parantaa videosisältöjensä laatua.
ParisRio TravelChannel on ParisRion ja suomalaisten matkabloggaajien yhteistyössä ylläpitämä YouTube-kanava, joka kokoaa yhteen matkailuaiheisia videoita yli 20 matkabloggaajalta. Konsepti on Suomessa ainutlaatuinen, ja kanavan tavoitteena on tarjota katsojille vinkkejä matkailuun.
Kyselytutkimus havaitsi selviä trendejä ParisRio TravelChannelin tunnettuudessa ja matkavideoiden kiinnostavuudessa. Vaikka vastaajien määrä jäi varsin pieneksi 41 vastaajalla, vastaajajoukon profiili antaa tuloksille painoarvoa: vastaajien sosiaalisen median käyttö myötäilee suomalaisten sosiaalisen median käyttöä – ja vastaajat matkustavat enemmän kuin suomalaiset keskimäärin.
Tutkimus osoittaa, että ParisRio tunnetaan varsin laajalti, mutta ParisRio TravelChannel ei ole saavuttanut vastaavaa näkyvyyttä. TravelChannelin konsepti koetaan kuitenkin kiinnostavaksi, samoin kuin bloggaajien tekemät videot. Silti matkavideoiden seuraaminen on satunnaista, ja matkavideo mielletään vielä hieman vieraaksi matkailutiedon lähteenä. Matkavideolta osataan kuitenkin toivoa yleistiedon välittämistä sekä vinkkejä etenkin nähtävyyksistä ja hintatasosta. Spontaanius ja persoonallinen esiintyjä sekä lyhyt pituus koetaan videon hyveiksi, kun taas esiintyjän tuttuus, musiikki ja näkökulma ovat vähemmän tärkeitä.
Tutkimustulosten perusteella ParisRiolle laadittiin ehdotuksia kanavan toiminnan kehittämiseksi. Esitetyillä toimenpiteillä kanava voi nostaa tunnettuuttaan ja parantaa videosisältöjensä laatua.