Alaraajojen neurodynaamiset testit : Opetusvideot Lahden ammattikorkeakoululle
Mustalahti, Atte; Enqvist, Toni (2017)
Mustalahti, Atte
Enqvist, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413548
Tiivistelmä
Neurodynaamisista menetelmistä on viime vuosikymmenten aikana tullut fysioterapiassa yhä merkittävämpi osa toimintahäiriöiden tutkimista ja hoitamista. Merkittävässä asemassa neurodynaamisten menetelmien kehittymisessä ovat olleet etenkin Michael Shacklockin ja David Butlerin teokset.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille opetusvideoita alaraajojen neurodynaamisista testeistä. Videot kuvattiin ja editoitiin yhteistyössä mediatoimisto M.Idean kanssa. Videoiden lisäksi työn raporttiin lisättiin kirjalliset ja kuvalliset ohjeet testien suorittamiseen.
Videot kehitettiin sosiaali- ja terveysalaan liittyvää viisivaiheista tuotteistamisprosessia mukaillen. Työn tuotoksena syntyi yhdeksän testivideota ja yksi teoriavideo. Videoiden käsikirjoituksessa otettiin huomioon kohderyhmänä olevat opiskelijat. Videoista pyydettiin palautetta fysioterapeuttiopiskelijoilta, TULE-fysioterapeuteilta ja toimeksiantajalta. Palautteiden perusteella videot editoitiin lopulliseen muotoonsa.
Kirjalliseen osuuteen kerättiin teoriaa hermostosta, kivusta, neurodynamiikasta ja opetusvideoista. Kirjallinen osuus toimii neurodynamiikan tietopakettina ja perustelee työhön valittujen testien valintaa ja suoritustapaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille opetusvideoita alaraajojen neurodynaamisista testeistä. Videot kuvattiin ja editoitiin yhteistyössä mediatoimisto M.Idean kanssa. Videoiden lisäksi työn raporttiin lisättiin kirjalliset ja kuvalliset ohjeet testien suorittamiseen.
Videot kehitettiin sosiaali- ja terveysalaan liittyvää viisivaiheista tuotteistamisprosessia mukaillen. Työn tuotoksena syntyi yhdeksän testivideota ja yksi teoriavideo. Videoiden käsikirjoituksessa otettiin huomioon kohderyhmänä olevat opiskelijat. Videoista pyydettiin palautetta fysioterapeuttiopiskelijoilta, TULE-fysioterapeuteilta ja toimeksiantajalta. Palautteiden perusteella videot editoitiin lopulliseen muotoonsa.
Kirjalliseen osuuteen kerättiin teoriaa hermostosta, kivusta, neurodynamiikasta ja opetusvideoista. Kirjallinen osuus toimii neurodynamiikan tietopakettina ja perustelee työhön valittujen testien valintaa ja suoritustapaa.