Kainuun ammattiopiston maine henkilöstön näkökulmasta
Manninen, Heidi (2017)
Manninen, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513603
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä Kainuun ammattiopistolle, joka järjestää ammatillista koulutusta niin nuorille kuin aikuisille. Työn tarkoitus oli selvittää Kainuun ammattiopiston maine henkilöstön näkökulmasta sekä antaa kehittämisehdotuksia Kainuun ammattiopiston maineen vahvistamiseksi. Työn tavoitteena oli ensinnäkin tutkia sisäisen maineen nykytila ja verrata sitä Kainuun ammattiopiston strategiassa määriteltyyn tavoitemaineeseen. Sisäisen maineen nykytilaa ja tavoitemainetta vertailemalla nähtiin, oliko sisäisen maineen nykytila sellainen, että se tuki Kainuun ammattiopiston strategiaa. Tutkimustyön tulosten pohjalta oli tavoitteena löytää mainetta heikentävät tekijät ja tehdä kehittämisehdotuksia maineen vahvistamiseksi.
Työn viitekehys koostuu maineeseen ja organisaation maineeseen liittyvistä aihealueista sekä julkisen sektorin nonprofit -organisaation ja julkisen sektorin maineen tietoperustasta. Viitekehyksen sisältö tuki mainetutkimusta ja tutkimuksen pohjalta tehtyä kehittämistehtävää. Tutkimustyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Kainuun ammattiopiston tavoitemaine analysoitiin strategiasta dokumenttianalyysin avulla. Henkilöstölle suunnattu mainetutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä.
Tutkimuksen mukaan henkilöstön mielikuvat ja kokemukset Kainuun ammattiopistosta ovat pääosin myönteisiä sekä sisäinen maine tukee myönteisesti strategiaa. Muutosta odotetaan eniten henkilöstöpolitiikkaan ja johtamiseen sekä organisaatioon ja sen toimintaperiaatteisiin. Näiden maineeseen vaikuttavien tekijöiden pohjalta rakentuivat kehittämisehdotukset. Kehittämisehdotukset ja -pohdinnat koskivat tiimitoiminnan käyttöön ottamisen myötä matalamman johtamisen ja oppivan organisaation toteutumista, toiminnan tehostamista opettajien välillä, esimiesten ja johdon roolin muuttumista sekä heidän osallistumista tiimien toimintaan keskustellen ja kuunnellen. Kehittämisehdotuksissa otettiin kantaa myös strategian konkretisoimiseen, yhtenäisten linjausten ja yhteneväisten toimintatapojen määrittämiseen, muutosjohtamisen riittävän osaamisen varmistamiseen, henkilöstöjohtamisen huomioon ottamiseen ja yleensä johtamisessa huomioitaviin nykypäivän työelämän muutoksiin. Ehdotukset sisälsivät myös työnkuvien ja työkokonaisuuksien tarkasteluja, palkitsemis-, palaute ja ideajärjestelmän sekä työhyvinvoinnin kehittämistä.
Opinnäytetyö antaa Kainuun ammattiopiston johdolle, mutta myös henkilöstölle arvion sisäisen maineen nykytilasta ja siitä, miten sisäinen maine tukee strategiaa. Opinnäytetyö antaa tulosten pohjalta ehdotuksia siihen, mitä asioita kannattaisi lähteä kehittämään, jotta sisäistä mainetta voidaan vahvistaa.
Työn viitekehys koostuu maineeseen ja organisaation maineeseen liittyvistä aihealueista sekä julkisen sektorin nonprofit -organisaation ja julkisen sektorin maineen tietoperustasta. Viitekehyksen sisältö tuki mainetutkimusta ja tutkimuksen pohjalta tehtyä kehittämistehtävää. Tutkimustyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Kainuun ammattiopiston tavoitemaine analysoitiin strategiasta dokumenttianalyysin avulla. Henkilöstölle suunnattu mainetutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä.
Tutkimuksen mukaan henkilöstön mielikuvat ja kokemukset Kainuun ammattiopistosta ovat pääosin myönteisiä sekä sisäinen maine tukee myönteisesti strategiaa. Muutosta odotetaan eniten henkilöstöpolitiikkaan ja johtamiseen sekä organisaatioon ja sen toimintaperiaatteisiin. Näiden maineeseen vaikuttavien tekijöiden pohjalta rakentuivat kehittämisehdotukset. Kehittämisehdotukset ja -pohdinnat koskivat tiimitoiminnan käyttöön ottamisen myötä matalamman johtamisen ja oppivan organisaation toteutumista, toiminnan tehostamista opettajien välillä, esimiesten ja johdon roolin muuttumista sekä heidän osallistumista tiimien toimintaan keskustellen ja kuunnellen. Kehittämisehdotuksissa otettiin kantaa myös strategian konkretisoimiseen, yhtenäisten linjausten ja yhteneväisten toimintatapojen määrittämiseen, muutosjohtamisen riittävän osaamisen varmistamiseen, henkilöstöjohtamisen huomioon ottamiseen ja yleensä johtamisessa huomioitaviin nykypäivän työelämän muutoksiin. Ehdotukset sisälsivät myös työnkuvien ja työkokonaisuuksien tarkasteluja, palkitsemis-, palaute ja ideajärjestelmän sekä työhyvinvoinnin kehittämistä.
Opinnäytetyö antaa Kainuun ammattiopiston johdolle, mutta myös henkilöstölle arvion sisäisen maineen nykytilasta ja siitä, miten sisäinen maine tukee strategiaa. Opinnäytetyö antaa tulosten pohjalta ehdotuksia siihen, mitä asioita kannattaisi lähteä kehittämään, jotta sisäistä mainetta voidaan vahvistaa.