Musiikkimaisemia hotelleissa - taustamusiikin nykytila helsinkiläisissä hotelleissa
Alén, Noora (2017)
Alén, Noora
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613652
Tiivistelmä
Moniaistisuus on nousemassa oleva uusi trendi hotelliympäristössä. Hotellivieras haluaa ja tarvitsee tulevaisuudessa personalisoitua palvelua ja palvelumiljöötä, jossa hotellien äänimaisema ja musiikki tulevat olemaan nykyistä keskeisemmällä sijalla osana hotellielämystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Helsingin hotellien musiikkimaisemia ja etenkin taustamusiikin nykytilaa sekä merkitystä. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, millainen musiikki hotelleissa tällä hetkellä soi ja miksi, kuinka musiikki hotelleihin tuotetaan ja mitkä tahot musiikin taustalla vaikuttavat. Tutkimus on rajattu tutkijan toimesta ennalta määritettyihin hotelleihin johtajineen sekä musiikkiratkaisuita tuottaviin palveluntarjoajiin edustajineen. Tutkimuksesta on tietoisesti rajattu pois asiakasnäkökulma sekä hotelliketjujen ketjuvastaavien ja muun ylemmän johdon mielipiteet.
Tutkimus toteutettiin 11.1.2017 – 16.5.2017 välisenä aikana. Selvityksen tietoperusta perustuu pitkälti tutkimusmenetelminä käytettyjen metodien, teemahaastattelujen ja havainnointien kautta saatuihin tietoihin, sekä tutkimuksen aihetta sivuaviin aikaisempiin tutkimuksiin taustamusiikin merkityksestä kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksen taustateoriana on käytetty palvelumuotoilua, joka on oivallinen muotoiluväline osittain abstrakteja hotellipalveluita suunniteltaessa ja tuotettaessa. Tulkintateoriana tutkimuksessa on päädytty käyttämään tunnelmamuotoilua, sillä musiikki ja äänet ovat merkittävimpiä tunnelman luojia ja muistijälkien jättäjiä.
Tutkimuksessa ilmeni, että vaikka tietoisuutta taustamusiikin tarpeellisuudesta Helsingin hotelleissa on, ei sitä kuitenkaan osata arvostaa ja käyttää hyödyntäen sen kaikkia tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimuksen tekohetkellä taustamusiikin tärkein tekijä hotelleissa oli olla äänipeite pehmentäen todellisuutta sekä mahdollisia kuuloaistin avulla havaittavia kontrasteja. Hotellien ravintoloissa ja baareissa taustamusiikki sen sijaan oli jo keskeinen tunnelmantekijä ja osa tarjolla olevaa palvelutuotetta.
Jokaisella tutkimuksen hotellikohteella on myös omat toimintatapansa taustamusiikin toistamiseen sekä välineet. Taustamusiikin syvempää sisältöä, vaikutusta ja merkittävyyttä sekä mahdollisuutta ei soittolistoissa ole juuri mietitty, kuten ei myöskään sitä, miten musiikin kautta voitaisiin tarjota hotellivieraille nykyistä monipuolisempi hotellielämys. Taustamusiikin ja hotellin brändi-imagon suhde sen sijaan korostui kuin myös taustamusiikin ja visuaalisen ilmeen yhteneväisyys kokonaisuuden luojana.
Tutkimus on tarkoitettu perustavanlaatuiseksi selvitykseksi, johon toivottavasti tullaan tekemään jatkotutkimuksia konkretisoiden hotellien taustamusiikkia sekä sen vaikutusta hotellivieraisiin myös euromääräisesti tarkasteltaessa. Myös hotellien taustamusiikin tekniset ratkaisut sekä mahdolliset taustamusiikin ja hotellivieraan kontaktipisteet, kuten istuin alueet, ulko-ovi, vastaanotto ja aamiaissali ovat jatkotutkimuksen arvoisia.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Helsingin hotellien musiikkimaisemia ja etenkin taustamusiikin nykytilaa sekä merkitystä. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, millainen musiikki hotelleissa tällä hetkellä soi ja miksi, kuinka musiikki hotelleihin tuotetaan ja mitkä tahot musiikin taustalla vaikuttavat. Tutkimus on rajattu tutkijan toimesta ennalta määritettyihin hotelleihin johtajineen sekä musiikkiratkaisuita tuottaviin palveluntarjoajiin edustajineen. Tutkimuksesta on tietoisesti rajattu pois asiakasnäkökulma sekä hotelliketjujen ketjuvastaavien ja muun ylemmän johdon mielipiteet.
Tutkimus toteutettiin 11.1.2017 – 16.5.2017 välisenä aikana. Selvityksen tietoperusta perustuu pitkälti tutkimusmenetelminä käytettyjen metodien, teemahaastattelujen ja havainnointien kautta saatuihin tietoihin, sekä tutkimuksen aihetta sivuaviin aikaisempiin tutkimuksiin taustamusiikin merkityksestä kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksen taustateoriana on käytetty palvelumuotoilua, joka on oivallinen muotoiluväline osittain abstrakteja hotellipalveluita suunniteltaessa ja tuotettaessa. Tulkintateoriana tutkimuksessa on päädytty käyttämään tunnelmamuotoilua, sillä musiikki ja äänet ovat merkittävimpiä tunnelman luojia ja muistijälkien jättäjiä.
Tutkimuksessa ilmeni, että vaikka tietoisuutta taustamusiikin tarpeellisuudesta Helsingin hotelleissa on, ei sitä kuitenkaan osata arvostaa ja käyttää hyödyntäen sen kaikkia tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimuksen tekohetkellä taustamusiikin tärkein tekijä hotelleissa oli olla äänipeite pehmentäen todellisuutta sekä mahdollisia kuuloaistin avulla havaittavia kontrasteja. Hotellien ravintoloissa ja baareissa taustamusiikki sen sijaan oli jo keskeinen tunnelmantekijä ja osa tarjolla olevaa palvelutuotetta.
Jokaisella tutkimuksen hotellikohteella on myös omat toimintatapansa taustamusiikin toistamiseen sekä välineet. Taustamusiikin syvempää sisältöä, vaikutusta ja merkittävyyttä sekä mahdollisuutta ei soittolistoissa ole juuri mietitty, kuten ei myöskään sitä, miten musiikin kautta voitaisiin tarjota hotellivieraille nykyistä monipuolisempi hotellielämys. Taustamusiikin ja hotellin brändi-imagon suhde sen sijaan korostui kuin myös taustamusiikin ja visuaalisen ilmeen yhteneväisyys kokonaisuuden luojana.
Tutkimus on tarkoitettu perustavanlaatuiseksi selvitykseksi, johon toivottavasti tullaan tekemään jatkotutkimuksia konkretisoiden hotellien taustamusiikkia sekä sen vaikutusta hotellivieraisiin myös euromääräisesti tarkasteltaessa. Myös hotellien taustamusiikin tekniset ratkaisut sekä mahdolliset taustamusiikin ja hotellivieraan kontaktipisteet, kuten istuin alueet, ulko-ovi, vastaanotto ja aamiaissali ovat jatkotutkimuksen arvoisia.