Employee Advocacy on Social Media : The role of management in enhancing employee advocacy
Latvala, Taru (2017)
Latvala, Taru
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061913761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061913761
Tiivistelmä
Työntekijälähettilyys on viime vuosina ollut ympäri maailman kasvava puheenaihe, etenkin sosiaalisen median mahdollistaessa sille täysin uuden ulottuvuuden. Kyseinen ilmiö on vihdoin alkanut saada huomiota myös Suomessa, vaikka edelleenkään kaikki eivät hyödynnä työntekijälähettilyyden täyttä potentiaalia liiketoiminnassaan.
Tutkimus keskittyi tarkastelemaan ilmiötä työnantajan ja johdon näkokulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa selkeämpi kuva ilmiöstä Suomessa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Käytännön tavoitteena oli luoda esimiehille ratkaisuja työntekijälähettilyyden tukemiseen ja toteuttamiseen.
Tutkimuksen toteutustapa oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä esimiesasemassa työskentelevää henkilöä puolistrukturoidussa yksilöhaastattelussa. Kaikki haastateltavat tulivat eri toimialoilta. Haastatteluissa läpikäytiin muun muassa työntekijälähettilyyden edut ja haitat, sosiaalinen media ja liikkeenjohdon rooli työntekijälähettilyyden kehittämisessä.
Tulokset osoittivat, että työntekijälähettilyys on Suomessa vielä melko tuntematon käsite. Kaikki haastateltavat kuitenkin ymmärsivät, mistä työntekijälähettilyydessä on kyse, ja jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa yrityksessä harjoitetaan työntekijälähettilyyttä. Tuloksien mukaan työntekijälähettilyys onnistuu vain, jos sekä työnantaja että työntekijät panostavat sen toteutukseen. Työntekijälähettilyyden keskiössä on työntekijöiden tyytyväisyys, joten mikäli työnantajan tavoite on voimistaa työntekijälähettilyyttä yrityksessä, painopiste tulisi olla tyytyväisyyden lisäämisessä. Tutkimus paljasti myös, että usealle yritykselle ongelmana on resurssien, kuten ajan tai rahan, puute, minkä vuoksi työntekijälähettilyyteen investoiminen on harvoin yrityksen keskeisimpiä prioriteettejä.
Tutkimus keskittyi tarkastelemaan ilmiötä työnantajan ja johdon näkokulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa selkeämpi kuva ilmiöstä Suomessa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Käytännön tavoitteena oli luoda esimiehille ratkaisuja työntekijälähettilyyden tukemiseen ja toteuttamiseen.
Tutkimuksen toteutustapa oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä esimiesasemassa työskentelevää henkilöä puolistrukturoidussa yksilöhaastattelussa. Kaikki haastateltavat tulivat eri toimialoilta. Haastatteluissa läpikäytiin muun muassa työntekijälähettilyyden edut ja haitat, sosiaalinen media ja liikkeenjohdon rooli työntekijälähettilyyden kehittämisessä.
Tulokset osoittivat, että työntekijälähettilyys on Suomessa vielä melko tuntematon käsite. Kaikki haastateltavat kuitenkin ymmärsivät, mistä työntekijälähettilyydessä on kyse, ja jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa yrityksessä harjoitetaan työntekijälähettilyyttä. Tuloksien mukaan työntekijälähettilyys onnistuu vain, jos sekä työnantaja että työntekijät panostavat sen toteutukseen. Työntekijälähettilyyden keskiössä on työntekijöiden tyytyväisyys, joten mikäli työnantajan tavoite on voimistaa työntekijälähettilyyttä yrityksessä, painopiste tulisi olla tyytyväisyyden lisäämisessä. Tutkimus paljasti myös, että usealle yritykselle ongelmana on resurssien, kuten ajan tai rahan, puute, minkä vuoksi työntekijälähettilyyteen investoiminen on harvoin yrityksen keskeisimpiä prioriteettejä.