Kartoitus vihreän tuotantotavan hyödyntämisestä TAMKin media-alan opiskelijaprojekteissa
Koivisto, Liisa (2017)
Koivisto, Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062113895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062113895
Tiivistelmä
Kansainvälisesti maissa, joissa tehdään paljon elokuvia, kiinnitetään huomiota elokuvateollisuuden ympäristövaikutuksiin julkaisemalla tuotantoyhtiöille ohjeita, vinkkejä ja toimintasuunnitelmia vihreästä tuotantotavasta. Suomesta kuitenkin puuttuu vielä täkäläiseen tuotantokulttuuriin istuvat vihreän tuotantotavan toimintasuunnitelmat ja ohjeet. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kannustaa Tampereen ammattikorkeakoulun media-alan opiskelijoita omaksumaan vihreä tuotantotapa osaksi omaa työskentelyään,sekä avata keskustelua TAMKin media-alan opetuksen muuttamiseksi vihreämpään ja kestävämpään suuntaan.
Tässä työssä tutkittiin sitä, miten olemassa olevia audiovisuaalisen alan ammattilaistuotannoille tehtyjä ekologisen tuotannon ohjeistuksia hyödynnetään TAMKin opiskelijaprojekteissa. Samalla kartoitettiin, miten opiskelijat suhtautuvat kestävään kehitykseen ja ideoitiin, miten vihreä tuotantotapa voidaan huomioida jatkossa TAMKin media-alan koulutuksessa.
Tutkimusmenetelmä oli TAMKin media-alan opiskelijoille suunnattu kyselytutkimus. Määrällisten monivalintakysymysten lisäksi lomakkeessa kysyttiin avoimia kysymyksiä konkreettisista toimista arjessa ja koulun projekteissa.
Kyselyn tulosten mukaan vihreään tuotantotapaan suhtaudutaan hyvin myönteisesti ja sitä toivotaan osaksi media-alan opetusta, jotta siitä tulisi luonteva ja automaattinen tapa toimia myöhemmin myös ammattikentällä.
Tässä työssä tutkittiin sitä, miten olemassa olevia audiovisuaalisen alan ammattilaistuotannoille tehtyjä ekologisen tuotannon ohjeistuksia hyödynnetään TAMKin opiskelijaprojekteissa. Samalla kartoitettiin, miten opiskelijat suhtautuvat kestävään kehitykseen ja ideoitiin, miten vihreä tuotantotapa voidaan huomioida jatkossa TAMKin media-alan koulutuksessa.
Tutkimusmenetelmä oli TAMKin media-alan opiskelijoille suunnattu kyselytutkimus. Määrällisten monivalintakysymysten lisäksi lomakkeessa kysyttiin avoimia kysymyksiä konkreettisista toimista arjessa ja koulun projekteissa.
Kyselyn tulosten mukaan vihreään tuotantotapaan suhtaudutaan hyvin myönteisesti ja sitä toivotaan osaksi media-alan opetusta, jotta siitä tulisi luonteva ja automaattinen tapa toimia myöhemmin myös ammattikentällä.