Reippaana ratissa - työhyvinvointia kuljettajille : ammattikuljettajien jatkokoulutus
Kantola, Anne (2017)
Kantola, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062213925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062213925
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheena oli logistiikka-alan jatkokoulutuksena toteutettu työhyvinvointikoulutus. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää logistiikka-alan jatkokoulutuksena tarjottavaa työhyvinvointikoulutusta siten, että koulutus vastaisi paremmin työelämän tarpeisiin ja työntekijä saisi valmiuksia oman työkykynsä ylläpitämiseen ja parantamiseen koulutuksessa käytettyjen opetusmenetelmien avulla.
Kehittämishankkeen eteneminen toteutettiin vaiheittaista projektinhallintamenetelmää käyttämällä. Kehittämishanke eteni viisivaiheisen lineaarisen mallin mukaan. Tässä mallissa projektin etenemisen vaiheet olivat: selvittäminen, suunnan valinta, toteutuksen suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja tulosten luovuttaminen.
Kehittämishankkeessa analysoitiin kahdesta eri koulutuskokonaisuudesta saatujen palautekyselyiden tuloksia. Nämä olivat vuosina 2013-2015 pidettyjen työhyvinvointikoulutusten palautekyselyiden tulokset sekä
pilottihankkeena toteutetun työhyvinvointikoulutuksen palautekyselyn tulokset. Palautekyselyiden analysointi toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttämällä. Palautekyselyistä saatuja tuloksia hyödynnettiin uuden koulutuskokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi logistiikka-alan
kuljettajien työhyvinvointikoulutuksen uusi koulutusohjelma (TRAFI/112199/05.03.07/2016). Uudesta koulutusohjelmasta saadun palautekyselyn tulosten perusteella uusi koulutusohjelma vastasi paremmin työelämän tarpeisiin, antoi työntekijöille enemmän valmiuksia oman työ-kyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen kuin aikaisemmin koulutuksissa käytetyt koulutusohjelmat.
Kehittämishankkeen eteneminen toteutettiin vaiheittaista projektinhallintamenetelmää käyttämällä. Kehittämishanke eteni viisivaiheisen lineaarisen mallin mukaan. Tässä mallissa projektin etenemisen vaiheet olivat: selvittäminen, suunnan valinta, toteutuksen suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja tulosten luovuttaminen.
Kehittämishankkeessa analysoitiin kahdesta eri koulutuskokonaisuudesta saatujen palautekyselyiden tuloksia. Nämä olivat vuosina 2013-2015 pidettyjen työhyvinvointikoulutusten palautekyselyiden tulokset sekä
pilottihankkeena toteutetun työhyvinvointikoulutuksen palautekyselyn tulokset. Palautekyselyiden analysointi toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttämällä. Palautekyselyistä saatuja tuloksia hyödynnettiin uuden koulutuskokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi logistiikka-alan
kuljettajien työhyvinvointikoulutuksen uusi koulutusohjelma (TRAFI/112199/05.03.07/2016). Uudesta koulutusohjelmasta saadun palautekyselyn tulosten perusteella uusi koulutusohjelma vastasi paremmin työelämän tarpeisiin, antoi työntekijöille enemmän valmiuksia oman työ-kyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen kuin aikaisemmin koulutuksissa käytetyt koulutusohjelmat.