Creating procedural textures for games : with Substance Designer
Jantunen, Jussi (2017)
Jantunen, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia proseduurillisien tekstuurien valmistustapaa ja kehittää yleistetty valmistusprosessi, jonka avulla prosessiin on helppo tutustua ja aloittaa omien proseduurillisien tekstuurien tekeminen. Opinnäytetyön tutkielmaosuus keskittyi pelialan yleisimpien teksturointityökalujen perehtymiseen, joilla on mahdollista toteuttaa nykyaikaisia tekstuureja peli- ja visualisointitarkoituksiin. Työn käytännönosuuden aikana paneuduttiin luotujen tuotteiden valmistusprosessin kehittämiseen sekä yhden valmistuneen tuotteen osittamiseen suunnitelman mukaisesti tarkentamaan prosessia.
Prosessia tutkittaessa vertailtiin eri ohjelmistoja tekstuurien luomiseen, niiden perusominaisuuksia, sekä hyviä ja huonoja puolia prosessissa.
Työn aikana valmistuneet proseduurilliset tekstuurit kehitettiin käyttämällä Substance Designer authoring -ohjelmistoa. Valmistusprosessi koostui 6:sta yleistettävissä olevasta vaiheesta. Suunnitteluvaiheessa kohdetekstuuria tutkittiin ja jaettiin yksityiskohtiin, joista tekstuuri koostui. Käytännönosuus aloitettiin luomalla perustus, jonka päälle kokonaisuus rakennettiin. Perustuksen jälkeen kehitettiin yksityiskohtia, jotka yhdistettiin perustukseen. Seuraavassa vaiheessa keskityttiin epätasaisiin, jotka tekevät tekstuurista luonnonmukaisen. Värittämisvaiheessa tekstuurin värimaailma luotiin ottamalla mallia vertauskuvista luonnollisuuden takaamiseksi. Viimeisessä vaiheessa paneuduttiin säätöarvojen kehittämiseen, joita muuttamalla tekstuurin arvot vaihtuvat ja luovat useita erinäköisiä lopputuloksia proseduurillisesti.
Valmistusprosessin kehittämistä varten tutkittiin 80 LEVEL sivuston tuottamia pelialan ammattilaisten haastatteluja prosessista. Lisäksi Morrow Games Oy yritykselle tuotettiin 10 proseduurillista tekstuuria auttamaan prosessin tarkempaa tutkimusta, sekä kasvattamaan yrityksen käytössä olevaa tekstuurikirjastoa. Suunnitelma rakennettiin käytännönläheiseksi, ja sen pohjalta voi luoda käyttövalmiita tekstuureja.
Valmistuneet tuotteet luotiin suunnitelmaa noudattaen onnistuneesti ja päätyivät välittömästi yrityksen käyttöön nykyisiin projekteihin sekä mahdollisesti tuleviin projekteihin.
Prosessia tutkittaessa vertailtiin eri ohjelmistoja tekstuurien luomiseen, niiden perusominaisuuksia, sekä hyviä ja huonoja puolia prosessissa.
Työn aikana valmistuneet proseduurilliset tekstuurit kehitettiin käyttämällä Substance Designer authoring -ohjelmistoa. Valmistusprosessi koostui 6:sta yleistettävissä olevasta vaiheesta. Suunnitteluvaiheessa kohdetekstuuria tutkittiin ja jaettiin yksityiskohtiin, joista tekstuuri koostui. Käytännönosuus aloitettiin luomalla perustus, jonka päälle kokonaisuus rakennettiin. Perustuksen jälkeen kehitettiin yksityiskohtia, jotka yhdistettiin perustukseen. Seuraavassa vaiheessa keskityttiin epätasaisiin, jotka tekevät tekstuurista luonnonmukaisen. Värittämisvaiheessa tekstuurin värimaailma luotiin ottamalla mallia vertauskuvista luonnollisuuden takaamiseksi. Viimeisessä vaiheessa paneuduttiin säätöarvojen kehittämiseen, joita muuttamalla tekstuurin arvot vaihtuvat ja luovat useita erinäköisiä lopputuloksia proseduurillisesti.
Valmistusprosessin kehittämistä varten tutkittiin 80 LEVEL sivuston tuottamia pelialan ammattilaisten haastatteluja prosessista. Lisäksi Morrow Games Oy yritykselle tuotettiin 10 proseduurillista tekstuuria auttamaan prosessin tarkempaa tutkimusta, sekä kasvattamaan yrityksen käytössä olevaa tekstuurikirjastoa. Suunnitelma rakennettiin käytännönläheiseksi, ja sen pohjalta voi luoda käyttövalmiita tekstuureja.
Valmistuneet tuotteet luotiin suunnitelmaa noudattaen onnistuneesti ja päätyivät välittömästi yrityksen käyttöön nykyisiin projekteihin sekä mahdollisesti tuleviin projekteihin.