Ystävänpäivän Design Market Tallinnassa : Asiakastapahtuman suunnittelu Les Petites -designliikkeelle
Juvonen, Minna (2017)
Juvonen, Minna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062713981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062713981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakastapahtuman suunnittelu ja toteutus. Työ on produktiivinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana toimi Elena Volk ja hänen yrityksensä Väikesed Asjad OÜ. Asiakastapahtuman teemana toimi ”Ystävänpäivän Design Market”. Tapahtuma järjestettiin Tallinnassa Les Petites -liikkeen toimitiloissa. Ajankohtana oli lauantai 11.2.2017. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa onnistunut ja mielenkiintoinen asiakastapahtuma, sekä verkostoitua yhteistyökumppaneiden kanssa.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta ja sille tyypillistä syklittäistä kehitysprosessia. Tutkija hyödynsi myös Les Petites -liikkeessä työskentelystä saamaansa hiljaista tietoa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten onnistunut asiakastapahtuma toteutetaan design-alan yritykselle.
Teoriaosuudessa perehdytään erilaisten lähteiden ja kirjallisuuden avulla onnistuneen asiakastapahtuman järjestämiseen, järjestämisprosessin eri vaiheisiin, sekä avataan myöskin tapahtumamarkkinointia käsitteenä. Tapahtumapäivä ja sen kulku käydään myöskin läpi, sekä käsitellään saatuja palautteita ja jälkimarkkinointia.
Järjestetty asiakastapahtuma saavutti sille asetetut tavoitteet. Verkostoitumista tapahtui koko tapahtuman ajan, ja asiakkaita sekä myyntiä oli paljon. Työn lopussa olevassa pohdintaosiossa käydään läpi mitkä tekijät vaikuttivat tapahtuman onnistumiseen.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta ja sille tyypillistä syklittäistä kehitysprosessia. Tutkija hyödynsi myös Les Petites -liikkeessä työskentelystä saamaansa hiljaista tietoa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten onnistunut asiakastapahtuma toteutetaan design-alan yritykselle.
Teoriaosuudessa perehdytään erilaisten lähteiden ja kirjallisuuden avulla onnistuneen asiakastapahtuman järjestämiseen, järjestämisprosessin eri vaiheisiin, sekä avataan myöskin tapahtumamarkkinointia käsitteenä. Tapahtumapäivä ja sen kulku käydään myöskin läpi, sekä käsitellään saatuja palautteita ja jälkimarkkinointia.
Järjestetty asiakastapahtuma saavutti sille asetetut tavoitteet. Verkostoitumista tapahtui koko tapahtuman ajan, ja asiakkaita sekä myyntiä oli paljon. Työn lopussa olevassa pohdintaosiossa käydään läpi mitkä tekijät vaikuttivat tapahtuman onnistumiseen.