Rakennushankkeen vaikutus ulkoisiin sidosryhmiin ja viestinnän suunnittelu
Ruuskanen, Emma (2017)
Ruuskanen, Emma
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070614125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070614125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten rakennushanke vaikuttaa hankkeen ulkoisten sidosryhmien arkeen ja millaista viestintää sidosryhmät toivoisivat hankkeesta. Työssä pyrittiin vastaamaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Mikä ulkoisia sidosryhmiä rakennushankkeessa kiinnostaa ja häiritsee? Miten ulkoiset sidosryhmät on nykyisellään otettu huomioon viestinnässä ja miten viestintää voisi kehittää?
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena YIT Rakennus Infrapalveluille, ja tapaustutkimuksen kohteena oli Töölönkadun Pysäköintilaitoksen rakennustyömaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin internetpohjaista strukturoitua haastattelua, henkilökohtaisia sidosryhmähaastatteluita sekä benchmarkingia.
Haastattelulomake oli esillä Töölönkadun Pysäköintilaitoksen omilla internetsivuilla ja se oli kaikille avoin. Strukturoituun haastatteluun internetissä vastasi 27 henkilöä. Sidosryhmähaastatteluita oli yhteensä yhdeksän. Haastateltaviksi valikoitui, työmaan johdon lisäksi lähialueen yrittäjiä ja asukkaita. Tärkeimmät tutkitut ulkoiset sidosryhmät olivat yritykset ja asukkaat.
Lopputuloksena luotiin ohje ja mallipohja viestimisestä ulkoisille sidosryhmille, joissa kahtena päätasona on viestinnän sisältö ja toimittaminen. Viestinnän sisältö käsittää ulkoisten sidosryhmien tunnistamisen: mitkä asiat ulkoisia sidosryhmiä kiinnostavat hankkeessa ja mitä asioita pitäisi ottaa huomioon viestintää laadittaessa. Viestinnän toimittaminen taas tarkoittaa viestinnän kanavia, jakelua ja aikatauluttamista. Ohjeen ja mallipohjan suunnittelussa käytettiin esiteltävää Double diamond -mallia.
Työn tuloksena selvisi että ulkoisia sidosryhmiä häiritsee rakennushankkeessa työmaasta johtuva melu, tärinä, pöly, liikennejärjestelyt ja ympäristön muutos. Heti hankkeen alussa tulisi kartoittaa ulkoiset sidosryhmät ja niille työmaasta aiheutuva häiriö sekä ulottaa viestintä sidosryhmien jäsenille. Lisäksi viestintä tulisi suunnitella visuaalisesti ja sisällöllisesti yhteneväksi eri kanaviin.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena YIT Rakennus Infrapalveluille, ja tapaustutkimuksen kohteena oli Töölönkadun Pysäköintilaitoksen rakennustyömaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin internetpohjaista strukturoitua haastattelua, henkilökohtaisia sidosryhmähaastatteluita sekä benchmarkingia.
Haastattelulomake oli esillä Töölönkadun Pysäköintilaitoksen omilla internetsivuilla ja se oli kaikille avoin. Strukturoituun haastatteluun internetissä vastasi 27 henkilöä. Sidosryhmähaastatteluita oli yhteensä yhdeksän. Haastateltaviksi valikoitui, työmaan johdon lisäksi lähialueen yrittäjiä ja asukkaita. Tärkeimmät tutkitut ulkoiset sidosryhmät olivat yritykset ja asukkaat.
Lopputuloksena luotiin ohje ja mallipohja viestimisestä ulkoisille sidosryhmille, joissa kahtena päätasona on viestinnän sisältö ja toimittaminen. Viestinnän sisältö käsittää ulkoisten sidosryhmien tunnistamisen: mitkä asiat ulkoisia sidosryhmiä kiinnostavat hankkeessa ja mitä asioita pitäisi ottaa huomioon viestintää laadittaessa. Viestinnän toimittaminen taas tarkoittaa viestinnän kanavia, jakelua ja aikatauluttamista. Ohjeen ja mallipohjan suunnittelussa käytettiin esiteltävää Double diamond -mallia.
Työn tuloksena selvisi että ulkoisia sidosryhmiä häiritsee rakennushankkeessa työmaasta johtuva melu, tärinä, pöly, liikennejärjestelyt ja ympäristön muutos. Heti hankkeen alussa tulisi kartoittaa ulkoiset sidosryhmät ja niille työmaasta aiheutuva häiriö sekä ulottaa viestintä sidosryhmien jäsenille. Lisäksi viestintä tulisi suunnitella visuaalisesti ja sisällöllisesti yhteneväksi eri kanaviin.