Luottamus toimittajan työvälineenä : Sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen merkitys luottamussuhteen rakentamiseen ja ylläpitoon
Suojanen, Janita (2017)
Suojanen, Janita
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071214160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071214160
Tiivistelmä
LUOTTAMUS TOIMITTAJAN TYÖVÄLINEENÄ käsittelee erilaisten vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen vaikutusta toimittajan ja haastateltava ja/tai kuvattavan välille rakentuvaan luottamussuhteeseen. Pohdin asiaa kirjallisuuden, toimittajahaastattelun sekä oman produktikohtaisen kokemuksen perusteella.
Alussa käsittelen opinnäytetyöhön liittyvän #LOVEMEASIAM-produktin suunnittelua, roolitusta ja tuottamista sekä videosarjaan kuuluvan alastomuuden aiheuttamia haasteita. Kerron lisäksi käyttämästäni kalustosta ja apuvälineistä, musiikin valinnasta ja pohdin suostuttelemisen roolia toimittajan työssä ja luottamussuhteen syntymisessä.
Kappaleessa kolme siirryn käsittelemään studion valmistelua, itse kuvaustilannetta ja vuorovaikutuksen ja sosiaalisen kanssakäymisen vaikutusta kuvaustilanteeseen. Pyrin esittämään konkreettisia esimerkkejä produktiin liittyvistä tapahtumista sekä nostamaan esille kirjallisuudesta ja toimittajahaastattelusta kohonneita pointteja. Lisäksi käsittelen kommunikaation merkitystä esimerkiksi kiitollisuuden osoittamisen ja valtajaon kautta. Kerron kuvattavalle antamistani ohjeistuksista sekä siitä, miten toimin yllättävissä tilanteissa. Pohdin myös lyhyesti sitä, tuleeko valmis tuote näyttää kuvattavalle ennen sen julkaisemista.
Kappaleessa neljä perehdyn maineen, ammattiuskottavuuden ja olemuksen vaikutukseen luottamussuhteen rakentamisessa. Käsittelen sanattoman viestinnän merkitystä, etenkin ilmeitä, katsetta ja käsien eleitä, toimittajan ja toimittajan edustaman median mainetta sekä ulkoasun ja olemuksen vaikutusta. Lisäksi nostan esille käytännön keinoja, kuten kuuntelemisen ja myötäelämisen taidon, uskottavuuden ja luottamussuhteen parantamiseen. Lisää käytännön vinkkejä luottamussuhteen luomiseen tarjotaan kappaleessa viisi.
Lopuksi pohdin omaa osaamista ja kehityskohteita opinnäytetyöhön liittyvän produktin kautta. Mietin lyhyesti myös sitä, tulisiko vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen opettelun olla osana toimittajan koulutusta.
Alussa käsittelen opinnäytetyöhön liittyvän #LOVEMEASIAM-produktin suunnittelua, roolitusta ja tuottamista sekä videosarjaan kuuluvan alastomuuden aiheuttamia haasteita. Kerron lisäksi käyttämästäni kalustosta ja apuvälineistä, musiikin valinnasta ja pohdin suostuttelemisen roolia toimittajan työssä ja luottamussuhteen syntymisessä.
Kappaleessa kolme siirryn käsittelemään studion valmistelua, itse kuvaustilannetta ja vuorovaikutuksen ja sosiaalisen kanssakäymisen vaikutusta kuvaustilanteeseen. Pyrin esittämään konkreettisia esimerkkejä produktiin liittyvistä tapahtumista sekä nostamaan esille kirjallisuudesta ja toimittajahaastattelusta kohonneita pointteja. Lisäksi käsittelen kommunikaation merkitystä esimerkiksi kiitollisuuden osoittamisen ja valtajaon kautta. Kerron kuvattavalle antamistani ohjeistuksista sekä siitä, miten toimin yllättävissä tilanteissa. Pohdin myös lyhyesti sitä, tuleeko valmis tuote näyttää kuvattavalle ennen sen julkaisemista.
Kappaleessa neljä perehdyn maineen, ammattiuskottavuuden ja olemuksen vaikutukseen luottamussuhteen rakentamisessa. Käsittelen sanattoman viestinnän merkitystä, etenkin ilmeitä, katsetta ja käsien eleitä, toimittajan ja toimittajan edustaman median mainetta sekä ulkoasun ja olemuksen vaikutusta. Lisäksi nostan esille käytännön keinoja, kuten kuuntelemisen ja myötäelämisen taidon, uskottavuuden ja luottamussuhteen parantamiseen. Lisää käytännön vinkkejä luottamussuhteen luomiseen tarjotaan kappaleessa viisi.
Lopuksi pohdin omaa osaamista ja kehityskohteita opinnäytetyöhön liittyvän produktin kautta. Mietin lyhyesti myös sitä, tulisiko vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen opettelun olla osana toimittajan koulutusta.