Kesätyöntekijöiden massarekrytointi Pirkanmaan Osuuskaupassa
Metsäkylä, Katja (2017)
Metsäkylä, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017072314178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017072314178
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia Pirkanmaan Osuuskaupalle uudenlaisen kesätyöntekijöiden rekrytointimenetelmän tuottamaa lisäarvoa osuuskaupalle ja sen esimiehille. Erityisesti haluttiin saada selville, miten osuuskaupan kesätyönhakijat ja esimiehet kokivat uudenlaisen rekrytointimenetelmän. Tämän perusteella pystyttiin arvioimaan, oliko massarekrytointi onnistunut ja kannattaako se järjestää myös tulevina vuosina. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain osuuskaupan kesätyöntekijöiden rekrytointia. Tutkimukseen osallistuivat täten ainoastaan kesätyönhakijat ja kesätyöntekijöitä rekrytoivat esimiehet.
Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää vuosittain satoja kesätyöntekijöitä. Suurten hakijamassojen käsittelyä varten haluttiin kehittää toimintamalli, joka tekee kesärekrytoinnista sujuvaa. Kesän 2017 kesätyöntekijöiden rekrytointia varten osuuskaupassa kehitettiin massarekrytointi. Kyseisellä menetelmällä pyrittiin keskitetyn rekrytoinnin ja osuuskaupan esimiesten työn helpottamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, pohjautuen kvantitatiivisiin menetelmiin. Aineistona käytettiin kahta erilaista kyselyä, joista ensimmäinen suunnattiin kesätyönhakijoille ja toinen osuuskaupan esimiehille. Työn teoriaosuus koostuu rekrytoinnin perusasioista. Työssä käydään läpi rekrytoinnin kehitys, vaiheet sekä merkitys. Teoriaosuus pohjustaa työn aiheen, jotta massarekrytoinnin ymmärtäminen olisi lukijalle helpompaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella massarekrytointitapahtuma oli onnistunut kokonaisuus, johon sekä työnhakijat että osuuskaupan esimiehet olivat tyytyväisiä. Erityisen paljon kehuja massarekrytointi sai siitä, että kaikki pääsivät haastatteluun. Tutkimuksessa nousi esiin joitakin kehityskohtia, esimerkiksi pitkät jonotusajat. Kehityskohteisiin puuttumalla massarekrytoinnista saadaan entistä toimivampi kokonaisuus. Kesätyöntekijöiden massarekrytointi on tulosten perusteella kannattavaa toistaa myös tulevina vuosina.
Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää vuosittain satoja kesätyöntekijöitä. Suurten hakijamassojen käsittelyä varten haluttiin kehittää toimintamalli, joka tekee kesärekrytoinnista sujuvaa. Kesän 2017 kesätyöntekijöiden rekrytointia varten osuuskaupassa kehitettiin massarekrytointi. Kyseisellä menetelmällä pyrittiin keskitetyn rekrytoinnin ja osuuskaupan esimiesten työn helpottamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, pohjautuen kvantitatiivisiin menetelmiin. Aineistona käytettiin kahta erilaista kyselyä, joista ensimmäinen suunnattiin kesätyönhakijoille ja toinen osuuskaupan esimiehille. Työn teoriaosuus koostuu rekrytoinnin perusasioista. Työssä käydään läpi rekrytoinnin kehitys, vaiheet sekä merkitys. Teoriaosuus pohjustaa työn aiheen, jotta massarekrytoinnin ymmärtäminen olisi lukijalle helpompaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella massarekrytointitapahtuma oli onnistunut kokonaisuus, johon sekä työnhakijat että osuuskaupan esimiehet olivat tyytyväisiä. Erityisen paljon kehuja massarekrytointi sai siitä, että kaikki pääsivät haastatteluun. Tutkimuksessa nousi esiin joitakin kehityskohtia, esimerkiksi pitkät jonotusajat. Kehityskohteisiin puuttumalla massarekrytoinnista saadaan entistä toimivampi kokonaisuus. Kesätyöntekijöiden massarekrytointi on tulosten perusteella kannattavaa toistaa myös tulevina vuosina.