The impact of outdoor advertisements on corporate brand awareness
Kokkonen, Katariina (2017)
Kokkonen, Katariina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070314098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070314098
Tiivistelmä
Tutkimuksen päämääränä oli tutkia yrityksen tämänhetkistä brändi tunnettuutta ja ulkomainonnan sijainnin vaikutusta yrityksen brändi tunnettuuteen. Kohde yrityksenä toimi paikallinen Jyväskyläläinen radiotoimitus, Radio Kompassi. Tutkimus toteutettiin eri ikäisten
jyväskyläläisten kesken. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tämänhetkistä yrityksen brändi tunnettuutta kohdeyleisössä. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli tutkia, onko kohdeyleisö havainnut yrityksen ulkomainonnan sijainnit ja sen kautta onko tällä ollut vaikutusta yrityksen brändi tunnettuuteen.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Mikä on Radio
Kompassin brändin tunnettuus Jyväskylän alueella? Millainen on ulkomainonnan sijaintien vaikutus yrityksen brändi tunnettuuteen? Alakysymyksenä käytettiin: Kuinka se eroaa eri ikäryhmien välillä? Näin saatiin kokonaiskuva koko kohdeyleisöstä. Kirjallisuus katsaus koostui brändäyksestä ja mainonnasta. Kvantitatiivista kyselylomaketta
käytettiin tutkimuksen toteuttamiseen, johtuen suuresta 226 henkilön otannasta.
Datan keräys tehtiin kadulla ja Jyväskylän ammattikorkeakoululla, kompaktilla kaksipuolisella kyselylomakkeella, jossa oli rasti-ruutuun vaihtoehtoja. Kyselylomake yhdisti kirjallisuuskatsauksen ja tutkimuskysymykset. Tutkimus tulokset osoittivat, että yritys on tunnettu alueella, mutta syvempi tunnettuus oli vähäistä. Ulkomainonnan sijainnit eivät olleet näkyvät.
Tutkimustulokset osoittivat, että ulkomainonnan sijaintien vaikutus yrityksen brändi tunnettuuteen oli vähäistä. Kuitenkin, jos sijainnit olisivat olleet näkyvämmät vaikutus olisi voinut olla suurempi. Tämä tarkoitti, että yrityksen tunnettuus oli enimmäkseen saavutettu muiden markkinointikanavien kautta. Tutkimustulosten perusteella yritykselle tehtiin suositukset ulkomainonnan sijainneista.
jyväskyläläisten kesken. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tämänhetkistä yrityksen brändi tunnettuutta kohdeyleisössä. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli tutkia, onko kohdeyleisö havainnut yrityksen ulkomainonnan sijainnit ja sen kautta onko tällä ollut vaikutusta yrityksen brändi tunnettuuteen.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Mikä on Radio
Kompassin brändin tunnettuus Jyväskylän alueella? Millainen on ulkomainonnan sijaintien vaikutus yrityksen brändi tunnettuuteen? Alakysymyksenä käytettiin: Kuinka se eroaa eri ikäryhmien välillä? Näin saatiin kokonaiskuva koko kohdeyleisöstä. Kirjallisuus katsaus koostui brändäyksestä ja mainonnasta. Kvantitatiivista kyselylomaketta
käytettiin tutkimuksen toteuttamiseen, johtuen suuresta 226 henkilön otannasta.
Datan keräys tehtiin kadulla ja Jyväskylän ammattikorkeakoululla, kompaktilla kaksipuolisella kyselylomakkeella, jossa oli rasti-ruutuun vaihtoehtoja. Kyselylomake yhdisti kirjallisuuskatsauksen ja tutkimuskysymykset. Tutkimus tulokset osoittivat, että yritys on tunnettu alueella, mutta syvempi tunnettuus oli vähäistä. Ulkomainonnan sijainnit eivät olleet näkyvät.
Tutkimustulokset osoittivat, että ulkomainonnan sijaintien vaikutus yrityksen brändi tunnettuuteen oli vähäistä. Kuitenkin, jos sijainnit olisivat olleet näkyvämmät vaikutus olisi voinut olla suurempi. Tämä tarkoitti, että yrityksen tunnettuus oli enimmäkseen saavutettu muiden markkinointikanavien kautta. Tutkimustulosten perusteella yritykselle tehtiin suositukset ulkomainonnan sijainneista.