Näkökulmia suomalaisen ravintola-alan tulevaisuuteen
Paltamaa, Harri (2017)
Paltamaa, Harri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa tulevaisuuden ravintolatoimintaan kohdistuvista haasteista. Ravintolatoimintaa tarkasteltiin toimintaympäristön, asiakkaiden, palveluntuottajan ja asiakkaiden suhteen, eli asiakkuuden ja ravintola-alan henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen Delfoi-menetelmällä. Työn teoreettinen viitekehys rakentui palvelun laadun teoriasta ja tulevaisuudentutkimuksen teoriasta. Tutkimus toteutettiin sähköisesti kaksivaiheisena kyselynä Webropol-ohjelmalla valitulle asiantuntijajoukolle. Asiantuntijoiksi valittiin henkilöitä, joilla oli ravintola-alan tietämyksen lisäksi perustiedot myös tulevaisuudentutkimuksen käsitteistä ja menetelmistä.
Tulosten perusteella ravintola-alan toimintaympäristöä tulevat muuttamaan eniten kilpailun kiristyminen ja sääntelyn purkaminen. Ravintolakäytön uskotaan yleistyvän samalla kun asiakaskunta pirstaloituu ja laadun merkitys ravintolapalveluissa lisääntyy. Muuttuvien arvojen ja asenteiden nähtiin muuttavan asiakaskohtaamisen muotoja, kulutuskäyttäytymistä ja edellyttävän työkulttuurin muutosta, mutta ei vähentävän henkilökohtaisen palvelun tarvetta. Teknologisen kehityksen mahdollisuudet nähtiin ravintolapalveluiden paremman saatavuuden, tiedonhallinnan ja palveluprosessin parantamisessa sekä vuorovaikutuksen lisäämisessä.
Työssä nähtiin myös, että alan työtehtävät tulevat säilymään mielenkiintoisina ja tulevaisuuden osaamistarpeiden olevan laaja-alaista moniosaamista, jonka vaatimustaso kasvaa jatkuvasti. Samalla kilpailu työvoimasta kiristyy ja työntekijöiden suhteen työhön odote-taan muuttuvan. Työn mielekkyyden arvostuksen nähtiin kasvavan ja vaativan työkulttuurin muutosta ja henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen Delfoi-menetelmällä. Työn teoreettinen viitekehys rakentui palvelun laadun teoriasta ja tulevaisuudentutkimuksen teoriasta. Tutkimus toteutettiin sähköisesti kaksivaiheisena kyselynä Webropol-ohjelmalla valitulle asiantuntijajoukolle. Asiantuntijoiksi valittiin henkilöitä, joilla oli ravintola-alan tietämyksen lisäksi perustiedot myös tulevaisuudentutkimuksen käsitteistä ja menetelmistä.
Tulosten perusteella ravintola-alan toimintaympäristöä tulevat muuttamaan eniten kilpailun kiristyminen ja sääntelyn purkaminen. Ravintolakäytön uskotaan yleistyvän samalla kun asiakaskunta pirstaloituu ja laadun merkitys ravintolapalveluissa lisääntyy. Muuttuvien arvojen ja asenteiden nähtiin muuttavan asiakaskohtaamisen muotoja, kulutuskäyttäytymistä ja edellyttävän työkulttuurin muutosta, mutta ei vähentävän henkilökohtaisen palvelun tarvetta. Teknologisen kehityksen mahdollisuudet nähtiin ravintolapalveluiden paremman saatavuuden, tiedonhallinnan ja palveluprosessin parantamisessa sekä vuorovaikutuksen lisäämisessä.
Työssä nähtiin myös, että alan työtehtävät tulevat säilymään mielenkiintoisina ja tulevaisuuden osaamistarpeiden olevan laaja-alaista moniosaamista, jonka vaatimustaso kasvaa jatkuvasti. Samalla kilpailu työvoimasta kiristyy ja työntekijöiden suhteen työhön odote-taan muuttuvan. Työn mielekkyyden arvostuksen nähtiin kasvavan ja vaativan työkulttuurin muutosta ja henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä.