Motivoivaa ohjausta nuoren urheilijan välipalakäyttäytymiseen : Toimintamallin rakentaminen Keski-Suomen Urheiluakatemialle
Korpi, Riikka; Ojala, Amanda (2016)
Lataukset:
Korpi, Riikka
Ojala, Amanda
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082191
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimintamalli Keski-Suomen Urheiluakatemialle yläkouluikäisten urheiluluokkalaisten ravitsemuksen ohjaukseen. Toimintamalli testattiin käytännössä ohjaamalla välipalakäyttäytymistä. Toimintamallia soveltaen ohjausta voidaan tehdä mistä aterian osasta tahansa. Tarkoituksena oli aloittaa yhteistyö Jyväskylän yläkoulujen urheiluluokkien ja urheiluakatemian välillä. Ohjauksen aikana oli tarkoitus etsiä nuoria motivoivia keinoja ohjauksen toteuttamiseen. Tutkimukseen osallistui 12 Jyväskylän Kilpisen koulun 7. luokan urheiluluokkalaista.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa ohjaajat ja ohjattavat osallistuivat tutkimusprosessiin. Tutkimus toteutettiin syksyn 2016 aikana. Toiminta pyrittiin pitämään käytännönläheisenä ja sitä tuettiin teorialla. Ohjaus sisälsi alkukartoituksen, kaksi seurantaa sosiaalisessa mediassa kuvien avulla, kaupassa tehtävän tuotteiden vertailun, välipalojen valmistusta ja loppupalautteen. Tutkimuksessa käytettiin osallistavaa havainnointia aineistonkeruumenetelmänä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että parhaita nuorten motivointikeinoja ovat osallistava tekeminen, kannustaminen ja ymmärrys ohjauksen merkityksestä. Motivoinnin esteitä puolestaan ovat sisäisen motivaation puute, liian kiireinen tai liian hitaasti etenevä aikataulu ohjauksessa.
Keskeinen johtopäätös on, että ohjaukselle on selkeä tarve nuorten keskuudessa. Nuorten motivoiminen ja osallistaminen oli haastavaa, vaikka nuorilla oli mahdollisuus vaikuttaa ohjaustapojen sisältöön. Myös toimivien motivointikeinojen löytäminen todettiin vaikeaksi. Ohjaukseen osallistuneet nuoret kokivat yhteisen toiminnan hyödylliseksi ja saivat ohjauksesta uutta tietoa. Toimintamalli todettiin toimivaksi, ja sitä oli helppo käyttää.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa ohjaajat ja ohjattavat osallistuivat tutkimusprosessiin. Tutkimus toteutettiin syksyn 2016 aikana. Toiminta pyrittiin pitämään käytännönläheisenä ja sitä tuettiin teorialla. Ohjaus sisälsi alkukartoituksen, kaksi seurantaa sosiaalisessa mediassa kuvien avulla, kaupassa tehtävän tuotteiden vertailun, välipalojen valmistusta ja loppupalautteen. Tutkimuksessa käytettiin osallistavaa havainnointia aineistonkeruumenetelmänä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että parhaita nuorten motivointikeinoja ovat osallistava tekeminen, kannustaminen ja ymmärrys ohjauksen merkityksestä. Motivoinnin esteitä puolestaan ovat sisäisen motivaation puute, liian kiireinen tai liian hitaasti etenevä aikataulu ohjauksessa.
Keskeinen johtopäätös on, että ohjaukselle on selkeä tarve nuorten keskuudessa. Nuorten motivoiminen ja osallistaminen oli haastavaa, vaikka nuorilla oli mahdollisuus vaikuttaa ohjaustapojen sisältöön. Myös toimivien motivointikeinojen löytäminen todettiin vaikeaksi. Ohjaukseen osallistuneet nuoret kokivat yhteisen toiminnan hyödylliseksi ja saivat ohjauksesta uutta tietoa. Toimintamalli todettiin toimivaksi, ja sitä oli helppo käyttää.