Elintarviketuotteen tuonti markkinoille : case Yritys X
Rantanen, Mika (2017)
Rantanen, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080814278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080814278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli löytää suklaatuotteita Iso-Britannian markkinoille valmistavalle startup-yritykselle sopiva hinnoittelumalli, jäsennellä markkinoinnin teoriaa kohdeyrityksen tarpeisiin soveltuvalla tavalla ja selventää kanavamyyntimallin rakentamista kohdemarkkinoilla. Opinnäytetyössä käsitellään markkinoinnin ja hinnoittelun teoriaa McCarthyn 4P-mallin kautta, lisäten työhön arvokasta käytännön tietoa toimialan asiantuntijoiden haastatteluilla.
Tiedonkeräämisen prosessi tavoitteiden täyttämiseksi oli kolmivaiheinen: teoreettisen pohjan kokoaminen, toimialan asiantuntijoiden haastattelu sekä kohdeyritykseen soveltuvien toimintamallien tunnistaminen ja dokumentointi. Tulokset antoivat vahvistusta yrittäjien alkuperäisille suunnitelmille, tuoden kokonaisvaltaista ymmärrystä markkinoinnin osa-alueista ja hinnoittelumalleista Iso-Britannian markkina-alueella.
Opinnäytetyössäni totean toimeksiantajayritykselle sopivimman hinnoittelumallin olevan kustannuspohjainen hinnoittelumalli, jossa tuotteen hinta kuluttajalle määräytyy prosessien aikaisempien vaiheiden hinnoittelukriteerien täyttymisen jälkeen. Kyseistä hinnoittelumallia käyttäen tulorahoituksella toimiva yritys varmistaa kannattavuutensa alusta alkaen. Koska markkina on tuotekategorian osalta hyvin kilpailtu, tulee yrityksen saavuttaa etenkin valmistus-, logistiikka- ja myyntikanavahintaneuvotteluissa riittävän hyvä lopputulos, jotta tuotteen loppuasiakashinta on kilpailukykyinen markkinoilla jo oleviin tuotteisiin verrattuna. Myyntikanavan rakentamisessa yrityksen tulee käyttää rajallisista henkilöresursseista johtuen voimavarat skaalautuvien ratkaisujen, kuten pro-aktiivisesti myyntityötä tekevien jakelijoiden, löytämiseen. Tuotteen markkinoinnissa yrityksen tulee keskittyä markkinointiviestinnässään tuotehyötyjen korostamiseen sekä käyttää markkinointibudjettiaan pääasiassa hyvin kohdennettuihin ja kustannustehokkaisiin markkinointiratkaisuihin, kuten ilmaisnäytteiden antamiseen jälleenmyyntiliikkeiden kautta.
Opinnäytetyön liitteenä oleva kustannuspohjainen hinnoittelulaskuri toimii Yritys X:n hinnoittelun pohjana. Opinnäytetyössä esitetään myös ensisijaiset vaihtoehdot markkinointibudjetin allokoimiseen.
Tiedonkeräämisen prosessi tavoitteiden täyttämiseksi oli kolmivaiheinen: teoreettisen pohjan kokoaminen, toimialan asiantuntijoiden haastattelu sekä kohdeyritykseen soveltuvien toimintamallien tunnistaminen ja dokumentointi. Tulokset antoivat vahvistusta yrittäjien alkuperäisille suunnitelmille, tuoden kokonaisvaltaista ymmärrystä markkinoinnin osa-alueista ja hinnoittelumalleista Iso-Britannian markkina-alueella.
Opinnäytetyössäni totean toimeksiantajayritykselle sopivimman hinnoittelumallin olevan kustannuspohjainen hinnoittelumalli, jossa tuotteen hinta kuluttajalle määräytyy prosessien aikaisempien vaiheiden hinnoittelukriteerien täyttymisen jälkeen. Kyseistä hinnoittelumallia käyttäen tulorahoituksella toimiva yritys varmistaa kannattavuutensa alusta alkaen. Koska markkina on tuotekategorian osalta hyvin kilpailtu, tulee yrityksen saavuttaa etenkin valmistus-, logistiikka- ja myyntikanavahintaneuvotteluissa riittävän hyvä lopputulos, jotta tuotteen loppuasiakashinta on kilpailukykyinen markkinoilla jo oleviin tuotteisiin verrattuna. Myyntikanavan rakentamisessa yrityksen tulee käyttää rajallisista henkilöresursseista johtuen voimavarat skaalautuvien ratkaisujen, kuten pro-aktiivisesti myyntityötä tekevien jakelijoiden, löytämiseen. Tuotteen markkinoinnissa yrityksen tulee keskittyä markkinointiviestinnässään tuotehyötyjen korostamiseen sekä käyttää markkinointibudjettiaan pääasiassa hyvin kohdennettuihin ja kustannustehokkaisiin markkinointiratkaisuihin, kuten ilmaisnäytteiden antamiseen jälleenmyyntiliikkeiden kautta.
Opinnäytetyön liitteenä oleva kustannuspohjainen hinnoittelulaskuri toimii Yritys X:n hinnoittelun pohjana. Opinnäytetyössä esitetään myös ensisijaiset vaihtoehdot markkinointibudjetin allokoimiseen.