Autistisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ruotsalainen, Marja (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ruotsalainen, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914289
Tiivistelmä
Autistisilla lapsilla on vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Suomessa autismikuntoutuksessa on edistytty paljon. Osa autismikirjon lapsista tarvitsee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa, miten autistisen lapsen vuorovaikutusta tuetaan ja tavoitteena oli saada lisäinformaatiota vuorovaikutusta tukevista keinoista, joilla hän pääsee osalliseksi ja pystyy ilmaisemaan itseään arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten autistisen lapsen vuorovaikutusta tuetaan?”
Tiedonhaku opinnäytetyötä varten tehtiin käyttäen Medic-, Melinda- ja Chinal full text tietokantoja sekä manuaalisesti Google Scholarin avulla. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 7 julkaisua, jotka olivat 4 artikkelia, 1 kirja, 1 tutkimus ja systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön tulokset analysoitiin teemalähtöisesti.
Tuloksia tarkastellessa varhaiskuntoutuksen ja strukturoidun oppimisympäristön merkitys korostuivat. Autistisen lapsen vuorovaikutuksen ja sosiaalisen käyttäytymisen tukemisessa tärkeäksi nousi puhetta tukevien ja/tai korvaavien AAC- ja PECS-menetelmien käyttö ja niihin kannustaminen arjessa yhdessä perheen kanssa. Jokainen autistinen lapsi on yksilöllinen ja ainutlaatuinen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa, miten autistisen lapsen vuorovaikutusta tuetaan ja tavoitteena oli saada lisäinformaatiota vuorovaikutusta tukevista keinoista, joilla hän pääsee osalliseksi ja pystyy ilmaisemaan itseään arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten autistisen lapsen vuorovaikutusta tuetaan?”
Tiedonhaku opinnäytetyötä varten tehtiin käyttäen Medic-, Melinda- ja Chinal full text tietokantoja sekä manuaalisesti Google Scholarin avulla. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 7 julkaisua, jotka olivat 4 artikkelia, 1 kirja, 1 tutkimus ja systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön tulokset analysoitiin teemalähtöisesti.
Tuloksia tarkastellessa varhaiskuntoutuksen ja strukturoidun oppimisympäristön merkitys korostuivat. Autistisen lapsen vuorovaikutuksen ja sosiaalisen käyttäytymisen tukemisessa tärkeäksi nousi puhetta tukevien ja/tai korvaavien AAC- ja PECS-menetelmien käyttö ja niihin kannustaminen arjessa yhdessä perheen kanssa. Jokainen autistinen lapsi on yksilöllinen ja ainutlaatuinen.