Brand Licensing Processes and Workflows
Törmä, Kalle (2017)
Törmä, Kalle
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081514348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081514348
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarjota brändilisensoinnin työnkulun prosessikartta ja antaa lukijalle ymmärrys brändilisensoinnin työnkulusta, sekä miten kyseinen työnkulku on yhteydessä prosessien kokonaisuuteen. Brändilisensointi liiketoimintana ei ole Suomessa tunnettu ja voisi tarjota monille yrityksille uuden tulovirran. Brändilisensointiohjelman hallitsemiseksi yrityksen on ymmärrettävä liiketoimintamalliin liittyvät prosessit.
Tavoitteena on tutkia ja kartoittaa työnkulun osat julkisen kirjallisuuden perusteella ja esittää ne graafisessa prosessikartassa. Yksittäiset työnkulun osa-alueet selitetään myös opinnäytetyön tekstissä ja prosessikartan käsikirjoitus on lisätty helpottamaan prosessikartan lukemista. Lisäksi tavoitteena on täyttää tekijän ammattimainen uteliaisuus brändilisensointialan standardeista ja tarjota prosessikartta vertauskohteeksi opinnäytetyön asiakkaalle.
Tutkimus on rajattu brändin omistajien ja lisenssinantajien näkökulmaan liiketoimintaan liittyvissä prosesseissa ja työnkuluissa. Sen lisäksi tutkimus keskittyy oheistuotteiden lisensointimalliin ja sen liiketoimintaprosesseihin. Opinnäytetyö käsittelee ensin brändilisensoinnin liiketoimintamallia yleisellä tasolla ja laajentuu kuvaamaan sitten osa-alueita yksittäin. Viimeiset kappaleet kattavat tutkimukseen liittyvät tulokset ja johtopäätökset.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vertailukelpoisia dokumentteja ei löytynyt. Kirjoittajan haaste oli lukea huolellisesti viitemateriaalit ja löytää prosessivaiheet teksteistä, jotka on kirjoitettu liiketoiminallisesta, eikä operatiivisesta näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksena on liitetiedoissa kuvattu brändilisensoinnin prosessikartta.
Tavoitteena on tutkia ja kartoittaa työnkulun osat julkisen kirjallisuuden perusteella ja esittää ne graafisessa prosessikartassa. Yksittäiset työnkulun osa-alueet selitetään myös opinnäytetyön tekstissä ja prosessikartan käsikirjoitus on lisätty helpottamaan prosessikartan lukemista. Lisäksi tavoitteena on täyttää tekijän ammattimainen uteliaisuus brändilisensointialan standardeista ja tarjota prosessikartta vertauskohteeksi opinnäytetyön asiakkaalle.
Tutkimus on rajattu brändin omistajien ja lisenssinantajien näkökulmaan liiketoimintaan liittyvissä prosesseissa ja työnkuluissa. Sen lisäksi tutkimus keskittyy oheistuotteiden lisensointimalliin ja sen liiketoimintaprosesseihin. Opinnäytetyö käsittelee ensin brändilisensoinnin liiketoimintamallia yleisellä tasolla ja laajentuu kuvaamaan sitten osa-alueita yksittäin. Viimeiset kappaleet kattavat tutkimukseen liittyvät tulokset ja johtopäätökset.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vertailukelpoisia dokumentteja ei löytynyt. Kirjoittajan haaste oli lukea huolellisesti viitemateriaalit ja löytää prosessivaiheet teksteistä, jotka on kirjoitettu liiketoiminallisesta, eikä operatiivisesta näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksena on liitetiedoissa kuvattu brändilisensoinnin prosessikartta.