YouTubers' impact on viewers' buying behavior
Vähäjylkkä, Miina; Lepistö, Emmi-Julia (2017)
Vähäjylkkä, Miina
Lepistö, Emmi-Julia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081114314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081114314
Tiivistelmä
Tubettajat ovat saavuttaneet aseman yhtenä suurimpina vaikuttajina sosiaalisessa medi- assa. Vaikuttajamarkkinoinnin kautta tubettajat ovat osittain korvanneet sitä edeltäneen suositun markkinointimuodon, joka hyödynsi julkisuudenhenkilöitä brändien keulakuvina. Nuorison keskuudessa tubettajat ovat nousseet tämän aikakauden suurimmiksi julkisuudenhenkilöiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisten nais lifestyle tubettajien vaikutusta kat- sojien ostokäyttäytymiseen, sen ulkoisiin vaikuttajiin sekä päätöksenteko prosessiin. Työllä pyrittiin tuomaan esille hyödyllistä tietoa sekä tubettajille että sisältöä tarjoaville yrityksille, sisällöntuottajille.
Tutkimusmetodi oli laadullinen ja tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, joka tehtiin kahdeksalle 16-23 vuotiaille lifestyle tubettajien seuraajille. Haastattelu käsitteli katsojien kokemuksia ostokäyttäytymisestä, tubettajien tuotesuosituksista sekä katsojien mielikuvista tubettajia kohtaan. Teemahaastatteluista kerätty data äänitettiin ja litteroitiin data-analyysi prosessia varten.
Tutkimustulokset osoittivat katsojien luottamuksen tubettajiin merkityksellisenä vaikutta- jana ostokäyttäytymisessä. Luottamus tubettajiin myötävaikutti myös katsojien luotta- musta sisällöntuottajiin. Tubettajien oma markkinointi nähtiin positiivisena ja suurimpana vaikuttajana katsojien päätöksen teoissa. Suurin osa ostoista perustui haluun enemmän kuin tarpeeseen. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi katsojien alitajuntainen taipumus vaihtaa jo ennestään valittu tuote tubettajan suosittelemaan tuotteeseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisten nais lifestyle tubettajien vaikutusta kat- sojien ostokäyttäytymiseen, sen ulkoisiin vaikuttajiin sekä päätöksenteko prosessiin. Työllä pyrittiin tuomaan esille hyödyllistä tietoa sekä tubettajille että sisältöä tarjoaville yrityksille, sisällöntuottajille.
Tutkimusmetodi oli laadullinen ja tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, joka tehtiin kahdeksalle 16-23 vuotiaille lifestyle tubettajien seuraajille. Haastattelu käsitteli katsojien kokemuksia ostokäyttäytymisestä, tubettajien tuotesuosituksista sekä katsojien mielikuvista tubettajia kohtaan. Teemahaastatteluista kerätty data äänitettiin ja litteroitiin data-analyysi prosessia varten.
Tutkimustulokset osoittivat katsojien luottamuksen tubettajiin merkityksellisenä vaikutta- jana ostokäyttäytymisessä. Luottamus tubettajiin myötävaikutti myös katsojien luotta- musta sisällöntuottajiin. Tubettajien oma markkinointi nähtiin positiivisena ja suurimpana vaikuttajana katsojien päätöksen teoissa. Suurin osa ostoista perustui haluun enemmän kuin tarpeeseen. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi katsojien alitajuntainen taipumus vaihtaa jo ennestään valittu tuote tubettajan suosittelemaan tuotteeseen.