Ihmiset tekevät tolkkua joka tapauksessa: Kohti yhteistä ymmärrystä liiketoiminnan tarkoituksesta
Ekonen, Marianne; Forsström-Tuominen, Heidi (2016)
Ekonen, Marianne
Forsström-Tuominen, Heidi
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
2016
© VTT 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714414
Tiivistelmä
Saimme toimeksiannon eräästä vähittäiskaupan ja palveluiden alalla pitkään toimineesta yrityksestä, jonka eräs yksikkö oli kärsinyt heikentyneestä kannattavuudesta. Yksikön tulokset olivat jo usean vuoden ajan olleet negatiivisia monilla mittareilla mitattuna (mm. myyntiluvut, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyskyselyiden tulokset). Organisaation johto halusi selvittää, mikä esti kyseistä yksikköä toimimasta parhaalla mahdollisella tavalla ja saavuttamasta asetettuja liiketoiminnallisia tavoitteita. Lähdimme tutkimaan organisaatiota ja sen toimintaa avoimella otteella kuunnellen työyhteisön jäseniä. Haastattelimme organisaation työntekijöitä ja esimiestä ymmärtääksemme heidän näkemyksiään työstä, työnteon tavoista ja työyhteisöstä sekä siitä, millaisia onnistumisia ja haasteita he ovat työssään kohdanneet. Analysoidessamme haastatteluaineistoa huomasimme nopeasti, että organisaatiossa vallitsevat ajattelu- ja työskentelytavat saattoivat vaikuttaa organisaation toimintaan negatiivisesti. Näillä ajattelu- ja toimintatavoilla oli vahva linkki organisaation historiaan ja erityisesti siihen tapaan, jolla työyhteisöä oli aiemmin johdettu. Organisaatiossa näytti vallitsevan johtamiseen liittyvä trauma. Tämä trauma vaikutti siihen, minkälaisia merkityksiä henkilöstö rakensi vuorovaikutuksessa keskenään ja miten organisaatiossa toimittiin. Lisäksi merkitysten rakentumista ei ollut ohjattu tai johdettu nykyisen esimiehen toimesta siten, että merkitysten rakentuminen olisi keskittynyt liiketoimintaan, vaan merkitykset saivat rakentua spontaanisti aikaisempien negatiivisten johtamiskokemusten perusteella. Organisaatiosta puuttui siis yhteinen ymmärrys liiketoiminnan tarkoituksesta. Tämä luku kuvaa case-organisaation tarinan siitä, mitkä tekijät ainakin osaltaan saattoivat johtaa organisaation heikentyneeseen kannattavuuteen. Lisäksi käymme läpi ohjatun kollektiivisen tolkunteon prosessin sekä teemme käytännön ehdotuksia yhteisen ymmärryksen rakentamiseksi organisaatioissa.