High Capacity Transport : case Auramaan HCT
Suotonen, Inna (2017)
Suotonen, Inna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062213939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062213939
Tiivistelmä
Suomessa tutkitaan High Capacity Transport eli HCT-yhdistelmien soveltuvuutta kotimaan tavaraliikenteeseen. HCT-yhdistelmät ylittävät Suomessa suurimman sallitun massan ja/tai pituuden. HCT-kokeilujen tavoitteena on kehittää turvallisia, ympäristöystävällisiä ja energia-tehokkaita ajoneuvoyhdistelmiä. HCT-liikenne on luvanvaraista. Kokeiluluvan myöntää Trafi. Lupaan liittyy liikenteen seurantatietojen toimittaminen Trafille sekä tutkimusvelvoite.
Kuljetusliike Y. Auramaa Oy aloitti huhtikuussa vuonna 2016 liikennöimään DUO2-tyyppisellä HCT-yhdistelmällä Kaukokiidon Turun ja Vantaan terminaalien välillä. Yhdistelmä on ylimittainen, mutta ei ylimassainen. Sen pituus on 33,78 metriä kokonaismassan ollessa 75 tonnia. Tämä opinnäytetyö on tehty osana Turun AMK:n ja Auramaan yhteistyöprojektia. Työn tavoitteena oli HCT-yhdistelmän liikennöintiin liittyvän seurantaraportoinnin kehittäminen sekä liikenne-turvallisuuteen ja energiatehokkuuteen liittyvä tutkimus.
Työ toteutettiin hyödyntämällä Auramaan tietokantoja, seuraamalla kuljettajien täyttämiä kyselylomakkeita. Kuljettajaraportoinnissa käytetyn vuorokohtaisen lomakkeen lisäksi liikenneturvallisuutta seurattiin yhdistelmään asennetun kameran avulla. Kuljettajat ovat selvinneet hyvin HCT-yhdistelmän ensimmäisestä liikennöintivuodesta, eikä merkittäviä ongelmia tai eroja normaalimittaisiin yhdistelmiin ole havaittu. HCT:n vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen ei löydetty poikkeamaa tavallisiin yhdistelmiin verrattuna.
Tutkimus HCT-yhdistelmän energiatehokkuudesta tehtiin seuraamalla ajoneuvon polttoaineen kulutusta, jota verrattiin normaalimittaiseen täysperävaunuyhdistelmän kulutukseen. Kerättyjen kulutus- ja kuormatietojen pohjalta tehtiin polttoaineen kulutusfunktiot yhdistelmien kokonais-massojen mukaan. Kulutusfunktioiden pohjalta laskettiin HCT-yhdistelmän tuomat polttoaineen kulutussäästöt. Säästöt polttoaineen kulutuksessa liikkuvat 21–25 prosentin välillä, riippuen käytetystä laskentatavasta. HCT-yhdistelmän laskettiin vuoden aikana säästäneen polttoainetta yli 20 000 litraa suhteessa normaalilla yhdistelmällä liikennöintiin. Tämä tarkoittaa hiilidioksidipäästöjen osalta noin 60 tonnin vähenemää. Ajoneuvoyhdistelmien määrän laskettiin alenevan HCT:n käyttämällä tieosuudella melkein kolmanneksella.
Polttoaineen kulutussäästöjä verrattiin muihin tutkimuksiin, joita on tehty Ruotsissa ja Suomessa. Lasketut polttoaineen kulutussäästöt ovat hieman suurempia kuin mitä muissa HCT:n kokeilututkimuksissa kappaletavaraliikenteen osalta on saatu. Johtopäätöksenä todettiin, että Auramaan HCT-yhdistelmä on hyvin energiatehokas. Auramaan tavallista pidemmällä HCT-yhdistelmällä voidaan vähentää liikenteen energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä. Samanaikaisesti ei kuitenkaan ole vaikutettu negatiivisesti liikenneturvallisuuteen, vaan itse asiassa liikenneturvallisuuden voidaan olettaa parantuneen ajoneuvojen määrän vähentyessä.
Kuljetusliike Y. Auramaa Oy aloitti huhtikuussa vuonna 2016 liikennöimään DUO2-tyyppisellä HCT-yhdistelmällä Kaukokiidon Turun ja Vantaan terminaalien välillä. Yhdistelmä on ylimittainen, mutta ei ylimassainen. Sen pituus on 33,78 metriä kokonaismassan ollessa 75 tonnia. Tämä opinnäytetyö on tehty osana Turun AMK:n ja Auramaan yhteistyöprojektia. Työn tavoitteena oli HCT-yhdistelmän liikennöintiin liittyvän seurantaraportoinnin kehittäminen sekä liikenne-turvallisuuteen ja energiatehokkuuteen liittyvä tutkimus.
Työ toteutettiin hyödyntämällä Auramaan tietokantoja, seuraamalla kuljettajien täyttämiä kyselylomakkeita. Kuljettajaraportoinnissa käytetyn vuorokohtaisen lomakkeen lisäksi liikenneturvallisuutta seurattiin yhdistelmään asennetun kameran avulla. Kuljettajat ovat selvinneet hyvin HCT-yhdistelmän ensimmäisestä liikennöintivuodesta, eikä merkittäviä ongelmia tai eroja normaalimittaisiin yhdistelmiin ole havaittu. HCT:n vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen ei löydetty poikkeamaa tavallisiin yhdistelmiin verrattuna.
Tutkimus HCT-yhdistelmän energiatehokkuudesta tehtiin seuraamalla ajoneuvon polttoaineen kulutusta, jota verrattiin normaalimittaiseen täysperävaunuyhdistelmän kulutukseen. Kerättyjen kulutus- ja kuormatietojen pohjalta tehtiin polttoaineen kulutusfunktiot yhdistelmien kokonais-massojen mukaan. Kulutusfunktioiden pohjalta laskettiin HCT-yhdistelmän tuomat polttoaineen kulutussäästöt. Säästöt polttoaineen kulutuksessa liikkuvat 21–25 prosentin välillä, riippuen käytetystä laskentatavasta. HCT-yhdistelmän laskettiin vuoden aikana säästäneen polttoainetta yli 20 000 litraa suhteessa normaalilla yhdistelmällä liikennöintiin. Tämä tarkoittaa hiilidioksidipäästöjen osalta noin 60 tonnin vähenemää. Ajoneuvoyhdistelmien määrän laskettiin alenevan HCT:n käyttämällä tieosuudella melkein kolmanneksella.
Polttoaineen kulutussäästöjä verrattiin muihin tutkimuksiin, joita on tehty Ruotsissa ja Suomessa. Lasketut polttoaineen kulutussäästöt ovat hieman suurempia kuin mitä muissa HCT:n kokeilututkimuksissa kappaletavaraliikenteen osalta on saatu. Johtopäätöksenä todettiin, että Auramaan HCT-yhdistelmä on hyvin energiatehokas. Auramaan tavallista pidemmällä HCT-yhdistelmällä voidaan vähentää liikenteen energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä. Samanaikaisesti ei kuitenkaan ole vaikutettu negatiivisesti liikenneturvallisuuteen, vaan itse asiassa liikenneturvallisuuden voidaan olettaa parantuneen ajoneuvojen määrän vähentyessä.