Kokoonpanojalustan suunnittelu ja tuotantoon vienti
Kuisma, Lassi (2017)
Kuisma, Lassi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082914613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082914613
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin Tuusulassa Kavo Kerr Group -nimiselle hammaskuvantamisalan yritykselle. Työn tavoitteena oli valmistaa kokoonpanojalusta eli jigi hammasröntgenlaitteen NGEO-pilari -nimisen osan kokoamista varten. Jigin avulla NGEO-pilari pystytään kokoamaan sujuvasti ja turvallisesti, sekä työntekijän kannalta ergonomisesti. Jigi asetettiin pyörillä liikkuvalle jalustalle, jolloin sitä on helppo liikutella pilaria kootessa.
Pilarin kokoamisen mahdollistamiseksi jigin piti pystyä kääntämään pilaria tarvittaviin liikesuuntiin. Kääntöliikkeiden ohella kriteeriksi asetettiin mahdollisuus säätää jigin korkeutta. Jigin rakenteiden ja mekanismin suunnittelussa otettiin huomioon pilarin koko ja suuri massa. Osien tuli olla kestäviä sekä järkevästi mitoitettuja. Kääntöliikkeet toteutettiin vaihteisiin kytketyillä tasavirtamoottoreilla, jolloin kokoojan ei tarvitsisi tehdä raskaita liikkeitä itse. Jigille mitoitettiin riittävään suorituskykyyn sopivat moottorit sekä vaihteet.
Valmiille jigille tehtiin kuormitus- ja kestotestit, joilla saatiin dokumentit laitteen kestävyydestä ja käyttöturvallisuudesta. Jigiä kuormitettiin testien edellyttämillä massoilla ja seurattiin rakenteiden kestävyyttä sekä mahdollisia muodonmuutoksia.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi valmis jigi, jota voidaan hyödyntää tuotannossa.
Pilarin kokoamisen mahdollistamiseksi jigin piti pystyä kääntämään pilaria tarvittaviin liikesuuntiin. Kääntöliikkeiden ohella kriteeriksi asetettiin mahdollisuus säätää jigin korkeutta. Jigin rakenteiden ja mekanismin suunnittelussa otettiin huomioon pilarin koko ja suuri massa. Osien tuli olla kestäviä sekä järkevästi mitoitettuja. Kääntöliikkeet toteutettiin vaihteisiin kytketyillä tasavirtamoottoreilla, jolloin kokoojan ei tarvitsisi tehdä raskaita liikkeitä itse. Jigille mitoitettiin riittävään suorituskykyyn sopivat moottorit sekä vaihteet.
Valmiille jigille tehtiin kuormitus- ja kestotestit, joilla saatiin dokumentit laitteen kestävyydestä ja käyttöturvallisuudesta. Jigiä kuormitettiin testien edellyttämillä massoilla ja seurattiin rakenteiden kestävyyttä sekä mahdollisia muodonmuutoksia.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi valmis jigi, jota voidaan hyödyntää tuotannossa.