Friends-ohjelman vaikutukset nuorten hyvinvointiin ja elämänhallintaan : Erityisen tuen piirissä olevien nuorten ja heidän vanhempiensa kokemana
Kellokumpu, Sari; Viinikainen-Mäkinen, Hanna (2017)
Kellokumpu, Sari
Viinikainen-Mäkinen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090714902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090714902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa opiskelevien erityisen tuen piirissä olevien yläkoulun oppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemusten perusteella, miten he kokevat Friends-ohjelman vaikuttaneen nuorten hyvinvointiin ja elämänhallintaan. Opinnäytetyössä pyritään tuomaan esiin nuoruuteen, sosiaalisiin taitoihin, itsetuntoon, ahdistuneisuuteen ja masentuneisuuteen liittyvää tietoperustaa, näihin liittyviä mahdollisia haasteita sekä kuvaamaan Friends-ohjelman perusteita. Opinnäytetyön työelämäkumppaneina toimivat Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri ja Aseman Lapset ry.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat ne Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa opiskelevien erityisen tuen piirissä olevat yläkoulun oppilaat ja heidän vanhempansa, jotka ovat osallistuneet Friends-ohjelmaan kuluneen lukuvuoden aikana. Laadullisen tutkimuksen aineisto muodostuu kolmen nuoren ja yhden vanhemman teemahaastatteluista.
Haastatteluissa nuoret ovat kertoneet kokemuksiaan siitä, onko Friends-ohjelma vaikuttanut heidän sosiaalisiin taitoihinsa, tunneilmaisuunsa, itsetunnon kehittymiseen ja mielenterveydellisiin tekijöihin. Lisäksi nuoret ovat kertoneet ajatuksiaan vanhempien antamasta ja vanhemmiltaan saadusta tuesta. Vanhempien haastattelussa on kuvailtu kokemuksia siitä, onko huomattu Friends-ohjelman vaikuttaneen nuoren sosiaalisten taitojen kehittymiseen, tunneilmaisuun, itsetunnon kehittymiseen ja mielenterveyteen liittyviin tekijöihin sekä kerrottu ajatuksia vanhempien antamasta tuesta. Saatujen haastattelutulosten perusteella päätelmänä on, että Friends-ohjelma on tukenut ja edistänyt nuorten hyvinvointia ja elämänhallintaa kysyttyjen aihealueiden osalta. Lisäksi kaikki haastateltavat ovat kokeneet Friends-ohjelman mukavaksi, hyödylliseksi ja tärkeäksi. Vanhempien osallistumista Friends-ohjelman harjoitteiden tekemiseen ja nuorten tukemiseen tulisi kuitenkin lisätä.
Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa Friends-ohjelman toteutuksissa sekä Aseman Lapset ry:ssä Friends-ohjelman kehittämisessä sekä tulevissa ohjaajien koulutuksissa. Jatkotutkimuksen kohteena voisi olla Friends-ohjelmaan yhdistettävä verkkopohjainen työkalu. Myös isien kokemuksiin tulisi keskittyä enemmän.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat ne Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa opiskelevien erityisen tuen piirissä olevat yläkoulun oppilaat ja heidän vanhempansa, jotka ovat osallistuneet Friends-ohjelmaan kuluneen lukuvuoden aikana. Laadullisen tutkimuksen aineisto muodostuu kolmen nuoren ja yhden vanhemman teemahaastatteluista.
Haastatteluissa nuoret ovat kertoneet kokemuksiaan siitä, onko Friends-ohjelma vaikuttanut heidän sosiaalisiin taitoihinsa, tunneilmaisuunsa, itsetunnon kehittymiseen ja mielenterveydellisiin tekijöihin. Lisäksi nuoret ovat kertoneet ajatuksiaan vanhempien antamasta ja vanhemmiltaan saadusta tuesta. Vanhempien haastattelussa on kuvailtu kokemuksia siitä, onko huomattu Friends-ohjelman vaikuttaneen nuoren sosiaalisten taitojen kehittymiseen, tunneilmaisuun, itsetunnon kehittymiseen ja mielenterveyteen liittyviin tekijöihin sekä kerrottu ajatuksia vanhempien antamasta tuesta. Saatujen haastattelutulosten perusteella päätelmänä on, että Friends-ohjelma on tukenut ja edistänyt nuorten hyvinvointia ja elämänhallintaa kysyttyjen aihealueiden osalta. Lisäksi kaikki haastateltavat ovat kokeneet Friends-ohjelman mukavaksi, hyödylliseksi ja tärkeäksi. Vanhempien osallistumista Friends-ohjelman harjoitteiden tekemiseen ja nuorten tukemiseen tulisi kuitenkin lisätä.
Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa Friends-ohjelman toteutuksissa sekä Aseman Lapset ry:ssä Friends-ohjelman kehittämisessä sekä tulevissa ohjaajien koulutuksissa. Jatkotutkimuksen kohteena voisi olla Friends-ohjelmaan yhdistettävä verkkopohjainen työkalu. Myös isien kokemuksiin tulisi keskittyä enemmän.