Koululaisten Pikkugalleria oppimisympäristönä : Goes renessanssi & barokki -näyttelyn toimivuus
Nyman, Hanna (2010)
Nyman, Hanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047718
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Vantaan kaupungin kulttuuripalveluiden Koululaisten Pikkugallerian kuvataidenäyttelyn ja opastusten toimivuutta oppimisympäristönä perusopetuksen opetusryhmille ja tarjota ehdotuksia näyttelyn toimivuuden kehittämiseksi. Tutkimuksen kohteena on syksyllä 2009 Vantaan Lasten Taidetaloissa Pessissä ja Toteemissa järjestetty kuvataitelija Jaana Suorsan näyttely Goes renessanssi& barokki.
Tutkimusmenetelminä ovat Koululaisten Pikkugallerian näyttelyoppaiden, kuvataideopettajan ja opetustoimensuunnittelijan avoimet teemahaastattelut ja näyttelyopastusten havainnointi. Näyttelyoppaiden haastatteluiden ja opastusten havainnoinnin perusteella Koululaisten Pikkugallerian näyttelyiden ja opastusten tuottaminen vaatii tulevaisuudessa kehittämistä, jotta näyttely ja näyttelyopastukset palvelisivat nykyistä paremmin kouluja lapsilähtöisenä ja elämyksiä tarjoavana oppimisympäristönä.
Tärkeää olisi myös näyttelyn suunnittelutyöryhmän perustaminen kulttuurituottajan työn tueksi sekä oppaiden koulutuksen lisääminen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että perusopetuksen oppiaineiden integroiminen näyttelyopastukseen ja taidenäyttelyn sisältöihin ei ole helppoa. Integroiminen vaatii oppailta syvempää perehtymistä eri oppiaineiden tavoitteisiin ja sisältöihin eri luokka-asteilla. Sitä vastoin näyttelyn integroiminen perusopetuksen aihekokonaisuuksiin ihmisenä kasvaminen ja kansainvälisyys lisäisivät toimivuutta ja dialogi voisi toimia paremmin. Haastatteluiden perusteella, opastuksen tulisi sisältää oppilaille oman taiteellisen työskentelyn mahdollisuus esimerkiksi työpajan muodossa. Teemaopastukset, joihin sisältyy liikeimprovisaatiota ja draamaa, toimivat lapsilähtöisyyden ja elämyksellisyyden näkökulmasta parhaiten erityisoppilaille ja niiden sisällöllinen kehittäminen on tärkeää.
Koululaisten Pikkugallerian kehittäminen on ajankohtaista, sillä Vantaan esi- ja perusopetuksen luovuus- ja kulttuurikasvatussuunnitelma päivitetään lähitulevaisuudessa. Suunnitelman tarkoitus on perusopetuksen opetussuunnitelman liitteenä ohjata kouluja käyttämään Koululaisten Pikku-galleriaa nykytaiteen oppimisympäristönä.
Toivon, että toiminnallisesta opinnäytetyöstäni on apua Vantaan kaupungin kulttuuripalveluille kouluille suunnatun taidekasvatuksen tuottamisessa ja kehittämisessä sekä kulttuuriopetussuunnitelman päivittämistyössä.
Tutkimusmenetelminä ovat Koululaisten Pikkugallerian näyttelyoppaiden, kuvataideopettajan ja opetustoimensuunnittelijan avoimet teemahaastattelut ja näyttelyopastusten havainnointi. Näyttelyoppaiden haastatteluiden ja opastusten havainnoinnin perusteella Koululaisten Pikkugallerian näyttelyiden ja opastusten tuottaminen vaatii tulevaisuudessa kehittämistä, jotta näyttely ja näyttelyopastukset palvelisivat nykyistä paremmin kouluja lapsilähtöisenä ja elämyksiä tarjoavana oppimisympäristönä.
Tärkeää olisi myös näyttelyn suunnittelutyöryhmän perustaminen kulttuurituottajan työn tueksi sekä oppaiden koulutuksen lisääminen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että perusopetuksen oppiaineiden integroiminen näyttelyopastukseen ja taidenäyttelyn sisältöihin ei ole helppoa. Integroiminen vaatii oppailta syvempää perehtymistä eri oppiaineiden tavoitteisiin ja sisältöihin eri luokka-asteilla. Sitä vastoin näyttelyn integroiminen perusopetuksen aihekokonaisuuksiin ihmisenä kasvaminen ja kansainvälisyys lisäisivät toimivuutta ja dialogi voisi toimia paremmin. Haastatteluiden perusteella, opastuksen tulisi sisältää oppilaille oman taiteellisen työskentelyn mahdollisuus esimerkiksi työpajan muodossa. Teemaopastukset, joihin sisältyy liikeimprovisaatiota ja draamaa, toimivat lapsilähtöisyyden ja elämyksellisyyden näkökulmasta parhaiten erityisoppilaille ja niiden sisällöllinen kehittäminen on tärkeää.
Koululaisten Pikkugallerian kehittäminen on ajankohtaista, sillä Vantaan esi- ja perusopetuksen luovuus- ja kulttuurikasvatussuunnitelma päivitetään lähitulevaisuudessa. Suunnitelman tarkoitus on perusopetuksen opetussuunnitelman liitteenä ohjata kouluja käyttämään Koululaisten Pikku-galleriaa nykytaiteen oppimisympäristönä.
Toivon, että toiminnallisesta opinnäytetyöstäni on apua Vantaan kaupungin kulttuuripalveluille kouluille suunnatun taidekasvatuksen tuottamisessa ja kehittämisessä sekä kulttuuriopetussuunnitelman päivittämistyössä.