Koira-avusteisen toiminnan pedagogiset hyödyt varhaiskasvatuksessa
Saarela, Mari; Leppäniemi, Päivi; Nieminen, Mari (2017)
Saarela, Mari
Leppäniemi, Päivi
Nieminen, Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia pedagogisia hyötyjä koiraavusteisesta toiminnasta menetelmänä on varhaiskasvatuksessa lasten kasvulle,
kehitykselle ja oppimiselle. Toimintaa järjestettiin kahdessa kunnallisessa pirkanmaalaisessa päiväkodissa yhteistyössä Suomen Kennelliiton kaverikoiraohjaajien
kanssa. Kaverikoirakäyntien jälkeen Webropol-kysely lähetettiin sähköpostilla päiväkotien henkilökunnalle, lasten vanhemmille ja koirien ohjaajille. Lapset
haastateltiin ikätasoa vastaavasti teemahaastatteluin. Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat kvalitatiivisia. Vanhemmille, kasvattajille ja ohjaajille lähetettiin kyselyt ja samaan aikaan toteutimme lasten teemahaastattelut päiväkodeissa.
Tutkimuksen avulla hahmotettiin koira-avusteisen toiminnan pedagogisia hyötyjä varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä ja analysoitiin niitä suhteessa varhaiskasvatuksen
pedagogisista hyödyistä kertovaan kirjallisuuteen sekä koira-avusteisen toiminnan hyödyistä ihmiselle tehtyyn tutkimukseen. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan päätellä, että koira-avusteinen toiminta on lapsen pedagogisen kehityksen kannalta merkittävää ja sen vaikutukset ovat laaja-alaisia. Tulokset osoittivat, että koirat herättävät paljon myönteisiä tunteita ja niistä on
hyötyä lasten sosiaalisten kompetenssien muodostumiselle sekä kielellisten ja motoristen taitojen kehitykselle. Koirilla on rauhoittava vaikutus ja niiden avulla lapset voivat kehittää tunnetaitojaan sekä sosiaalisia taitojaan.
Kehittämisehdotuksiksi nousivat koira-avusteisen toiminnan lisääminen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä ja toiminnan kehittäminen vastaamaan monipuolisemmin
lasten tarpeisiin. Mahdollisia haasteita ovat päiväkotiympäristö ja mahdolliset eläinallergiat, jolloin toiminnan vakinaistaminen sisätiloihin on vaikeaa.
kehitykselle ja oppimiselle. Toimintaa järjestettiin kahdessa kunnallisessa pirkanmaalaisessa päiväkodissa yhteistyössä Suomen Kennelliiton kaverikoiraohjaajien
kanssa. Kaverikoirakäyntien jälkeen Webropol-kysely lähetettiin sähköpostilla päiväkotien henkilökunnalle, lasten vanhemmille ja koirien ohjaajille. Lapset
haastateltiin ikätasoa vastaavasti teemahaastatteluin. Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat kvalitatiivisia. Vanhemmille, kasvattajille ja ohjaajille lähetettiin kyselyt ja samaan aikaan toteutimme lasten teemahaastattelut päiväkodeissa.
Tutkimuksen avulla hahmotettiin koira-avusteisen toiminnan pedagogisia hyötyjä varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä ja analysoitiin niitä suhteessa varhaiskasvatuksen
pedagogisista hyödyistä kertovaan kirjallisuuteen sekä koira-avusteisen toiminnan hyödyistä ihmiselle tehtyyn tutkimukseen. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan päätellä, että koira-avusteinen toiminta on lapsen pedagogisen kehityksen kannalta merkittävää ja sen vaikutukset ovat laaja-alaisia. Tulokset osoittivat, että koirat herättävät paljon myönteisiä tunteita ja niistä on
hyötyä lasten sosiaalisten kompetenssien muodostumiselle sekä kielellisten ja motoristen taitojen kehitykselle. Koirilla on rauhoittava vaikutus ja niiden avulla lapset voivat kehittää tunnetaitojaan sekä sosiaalisia taitojaan.
Kehittämisehdotuksiksi nousivat koira-avusteisen toiminnan lisääminen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä ja toiminnan kehittäminen vastaamaan monipuolisemmin
lasten tarpeisiin. Mahdollisia haasteita ovat päiväkotiympäristö ja mahdolliset eläinallergiat, jolloin toiminnan vakinaistaminen sisätiloihin on vaikeaa.