Tutortoiminnan kehittäminen Schildtin lukiossa : Tutorkoulutuksen suunnittelu ja toteutus
Liimatainen, Paula (2017)
Liimatainen, Paula
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091214999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091214999
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen, ja sen tavoitteena oli luoda uudenlainen tutorkoulutuspaketti Schildtin lukiolle. Tavoitteena on myös välillisesti vaikuttaa Schildtin lukion yhteisöllisyyteen myönteisesti. Tutoreiden huolellinen kouluttaminen on erittäin tärkeää, koska heillä on suuri merkitys lukion yhteisöllisyyteen, uusien opiskelijoiden tukemiseen uuteen oppilaitokseen siirryttäessä ja ryhmähengen luomiseen uusissa opiskelijaryhmissä.
Tutortoiminnan ohjaaminen ja tutoreiden kouluttaminen voisi tulevaisuudessa kuulua lukiossa työskentelevän nuorisotyöntekijän vastuulle. Tekemäni tutorkoulutusopas on tarkoitettu kaikille tutoreiden kanssa työskenteleville ohjaajille ja opettajille.
Opinnäytetyöni pohjana hyödynsin teoreettista viitekehystä, johon kuuluivat nuoruuden kehitysvaihe, tilastotieto lukiolaisten hyvinvoinnista, osallisuus, ryhmän teoria, normit ja oppimisen muodot. Hankin myös sähköpostitse tietoa muilta Jyväskylän lukioilta heidän tutortoiminnastaan kyselyn muodossa. Teetin myös Schildtin lukion Viitaniemen toimipisteen lopettaville tutoreille palautekyselyt heidän tutorkaudestaan, jossa selvitin myös heidän ideoitaan tutortoiminnan ja -koulutuksen kehittämiseksi.
Ennen tutorkoulutusoppaan kokoamista suunnittelin ja toteutin pilottikoulutuksen uusille Schildtin lukion tutoreille. He saivat koulutuksen jälkeen ilmaista mielipiteensä koulutuksen laadusta tekemäni palautekyselyn avulla.
Tutorkoulutusopas koostuu erilaisista osallistavista ja toiminnallisista harjoituksista, joita myös lukion ryhmänohjaajat voivat työssään hyödyntää. Ennen kaikkea opas on tarkoitettu Schildtin lukion siirtymävaiheeseen keväälle 2018, kun kaksi lukion toimipistettä yhdistyvät samoihin tiloihin. Yhteistä tutortoimintaa on helpompi aloittaa, kun siihen on koulutuspaketti valmiina.
Tutortoiminnan ohjaaminen ja tutoreiden kouluttaminen voisi tulevaisuudessa kuulua lukiossa työskentelevän nuorisotyöntekijän vastuulle. Tekemäni tutorkoulutusopas on tarkoitettu kaikille tutoreiden kanssa työskenteleville ohjaajille ja opettajille.
Opinnäytetyöni pohjana hyödynsin teoreettista viitekehystä, johon kuuluivat nuoruuden kehitysvaihe, tilastotieto lukiolaisten hyvinvoinnista, osallisuus, ryhmän teoria, normit ja oppimisen muodot. Hankin myös sähköpostitse tietoa muilta Jyväskylän lukioilta heidän tutortoiminnastaan kyselyn muodossa. Teetin myös Schildtin lukion Viitaniemen toimipisteen lopettaville tutoreille palautekyselyt heidän tutorkaudestaan, jossa selvitin myös heidän ideoitaan tutortoiminnan ja -koulutuksen kehittämiseksi.
Ennen tutorkoulutusoppaan kokoamista suunnittelin ja toteutin pilottikoulutuksen uusille Schildtin lukion tutoreille. He saivat koulutuksen jälkeen ilmaista mielipiteensä koulutuksen laadusta tekemäni palautekyselyn avulla.
Tutorkoulutusopas koostuu erilaisista osallistavista ja toiminnallisista harjoituksista, joita myös lukion ryhmänohjaajat voivat työssään hyödyntää. Ennen kaikkea opas on tarkoitettu Schildtin lukion siirtymävaiheeseen keväälle 2018, kun kaksi lukion toimipistettä yhdistyvät samoihin tiloihin. Yhteistä tutortoimintaa on helpompi aloittaa, kun siihen on koulutuspaketti valmiina.