Päiväkodin ulkopuoliset oppimisympäristöt lasten sosiaalisten taitojen tukena
Voutilainen, Anni; Svensk, Piia (2017)
Voutilainen, Anni
Svensk, Piia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091815183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091815183
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lasten sosiaalisten taitojen tukemisen keinoja päiväkotien ulkopuolissa oppimisympäristöissä. Toimeksiantajana oli Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuspalvelut, joilla oli tarve selvittää ilmiötä omalla alueellaan. Opinnäytetyön taustalla olivat uudistukset varhaiskasvatuslaissa ja valtakunnallisissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa, joissa painottuvat lasten muuttuneet kasvu- ja toimintaympäristöt sekä laaja-alainen osaaminen, lasten osallisuus ja sosiaalisten taitojen merkitys. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyivät sosialisaation käsite, sosiokulttuurinen oppimiskäsitys ja sosiaalipedagogiikka.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka Iisalmen alueen päiväkodit hyödyntävät päiväkodin ulkopuolisia oppimisympäristöjä lasten sosiaalisten taitojen tukemisessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuspalveluille alueen päiväkotien ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntämisestä ja niiden merkityksestä lasten sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui neljä iisalmelaista päiväkotia.
Tutkimukseen osallistuneet päiväkodit retkeilivät luonnossa, kävivät kulttuurikohteissa ja liikuntatapahtumissa vaihdellen sijaintinsa mukaan. Sosiaalisia taitoja päiväkotien ulkopuolisissa oppimisympäristöissä tuettiin pedagogisin keinoin ja leikkiä hyödyntäen. Varhaiskasvattajien oma esimerkki, kokonaisvaltainen turvallisuuden varmistaminen sekä osallisuuden ja toimijuuden mahdollistaminen olivat keskeisiä tekijöitä sosiaalisten taitojen tukemisessa. Ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen riippui paljon varhaiskasvattajien riittävästä määrästä ja toiminnan tarkoituksenmukaisuudesta, mutta niiden hyödyt nähtiin tärkeinä arjen rikastamisessa, kokemusten saamisessa ja sosiaalisten taitojen oppimisessa.
Toimeksiantaja sai tietoa siitä, millaisia oppimisympäristöjä päiväkodit hyödyntävät ja millaisiin oppimisympäristöihin kannattaa jatkossa panostaa. Samalla opinnäytetyö tuotti kokemusperäistä tietoa sosiaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Osallistuneet päiväkodit pystyvät jatkossa hyödyntämään tuloksia rikastuttamalla toimintaansa ottamalla käyttöön uusia oppimisympäristöjä, ja tehostamalla sosiaalisten taitojen tukemista vertaisiltaan saamillaan ideoilla. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia laajentamalla otantaa koskemaan kaikkia Iisalmen päiväkoteja tai tutkimalla lasten näkemyksiä päiväkotien ulkopuolisista oppimisympäristöistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka Iisalmen alueen päiväkodit hyödyntävät päiväkodin ulkopuolisia oppimisympäristöjä lasten sosiaalisten taitojen tukemisessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuspalveluille alueen päiväkotien ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntämisestä ja niiden merkityksestä lasten sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui neljä iisalmelaista päiväkotia.
Tutkimukseen osallistuneet päiväkodit retkeilivät luonnossa, kävivät kulttuurikohteissa ja liikuntatapahtumissa vaihdellen sijaintinsa mukaan. Sosiaalisia taitoja päiväkotien ulkopuolisissa oppimisympäristöissä tuettiin pedagogisin keinoin ja leikkiä hyödyntäen. Varhaiskasvattajien oma esimerkki, kokonaisvaltainen turvallisuuden varmistaminen sekä osallisuuden ja toimijuuden mahdollistaminen olivat keskeisiä tekijöitä sosiaalisten taitojen tukemisessa. Ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen riippui paljon varhaiskasvattajien riittävästä määrästä ja toiminnan tarkoituksenmukaisuudesta, mutta niiden hyödyt nähtiin tärkeinä arjen rikastamisessa, kokemusten saamisessa ja sosiaalisten taitojen oppimisessa.
Toimeksiantaja sai tietoa siitä, millaisia oppimisympäristöjä päiväkodit hyödyntävät ja millaisiin oppimisympäristöihin kannattaa jatkossa panostaa. Samalla opinnäytetyö tuotti kokemusperäistä tietoa sosiaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Osallistuneet päiväkodit pystyvät jatkossa hyödyntämään tuloksia rikastuttamalla toimintaansa ottamalla käyttöön uusia oppimisympäristöjä, ja tehostamalla sosiaalisten taitojen tukemista vertaisiltaan saamillaan ideoilla. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia laajentamalla otantaa koskemaan kaikkia Iisalmen päiväkoteja tai tutkimalla lasten näkemyksiä päiväkotien ulkopuolisista oppimisympäristöistä.