Oppimispelit työelämän koulutuksissa
Hjelm, Marika (2017)
Hjelm, Marika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091815201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091815201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää oppimispelien hyö-dyntämisen mahdollisuuksia työelämän koulutuksissa. Tavoitteena oli tuottaa demo oppimispelistä sekä testata kouluttamista oppimispelin avulla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi DNA Oyj, jossa opinnäytetyön kir-joittaja työskentelee ja osallistuu roolissaan koulutusten suunnitteluun sekä kehitykseen. DNA Oyj:llä on käytössään oppimisen hallintajärjes-telmänä Moodle. Yrityksessä ei ole aiemmin käytetty oppimispelejä kou-luttamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään työelämän koulutusten uu-distuksen tarpeita ja sitä, mitä annettavaa pelillisyydellä sekä oppimispe-leillä on kouluttamiselle. Käytännön osuudessa tutustutaan kahteen työkaluun ja tuotetaan oppimispeli. Lisäksi tutkitaan oppimispelillä kou-luttamisen tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettiin kaksi pienimuotoista demoa op-pimispelistä. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että oppimispeleillä on saa-vutettavissa minimissään samat tulokset kuin perinteisellä luokkakoulu-tuksella, niin oppimistulosten kuin oppimiskokemuksen kannalta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi DNA Oyj, jossa opinnäytetyön kir-joittaja työskentelee ja osallistuu roolissaan koulutusten suunnitteluun sekä kehitykseen. DNA Oyj:llä on käytössään oppimisen hallintajärjes-telmänä Moodle. Yrityksessä ei ole aiemmin käytetty oppimispelejä kou-luttamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään työelämän koulutusten uu-distuksen tarpeita ja sitä, mitä annettavaa pelillisyydellä sekä oppimispe-leillä on kouluttamiselle. Käytännön osuudessa tutustutaan kahteen työkaluun ja tuotetaan oppimispeli. Lisäksi tutkitaan oppimispelillä kou-luttamisen tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettiin kaksi pienimuotoista demoa op-pimispelistä. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että oppimispeleillä on saa-vutettavissa minimissään samat tulokset kuin perinteisellä luokkakoulu-tuksella, niin oppimistulosten kuin oppimiskokemuksen kannalta.