Mobiilipäätelaitteen käyttökokemuksia poliisin hälytys- ja valvontatoiminnassa
Antikainen, Jutta (2017)
Antikainen, Jutta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215020
Tiivistelmä
Poliisi hyödyntää laajasti teknologiaa palvelujen tuottamisessa ja kehittää sen tuomia mahdollisuuksia jatkuvasti. Tietojärjestelmäuudistuksilla pyritään viranomaistoiminnan tehostamiseen, palvelutarjooman laajentamiseen kenttäolosuhteissa sekä kustannustehokkuuteen. Poliisitoimialalla on pitkä kokemus operatiivista toimintaa tukevan kenttäjärjestelmän käytöstä partioiden työkaluna. Suomalaiset poliisiajoneuvot ovat varustukseltaan erittäin korkeatasoisia ja monikäyttöisiä liikkuvia toimistoja ajoneuvotietokonein ja tietoliikenneyhteyksin. Teknologian kehittyessä sekä poliisin työympäristön ja -välineiden muuttuessa on tärkeää selvittää myös loppukäyttäjien näkemyksiä ja kokemuksia ajoneuvotietokoneen sekä siihen liittyvien oheislaitteiden käytettävyydestä. Opinnäytetyö on tehty Poliisihallituksen mahdollistamana.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli haastattelututkimuksen avulla selvittää järjestyspoliisin hälytys- ja valvontatoimintaa suorittavien poliisimiesten käyttökokemuksia poliisiajoneuvojen etutilaan sijoitetusta mobiilipäätelaitteesta, tasohiirestä ja näppäimistöstä, sekä mahdollisia kehittämistarpeita näihin liittyen. Tutkimus on rajattu koskemaan poliisin pakettiautomallisia partioautoja ja partiohenkilöautoja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Tietoperusta pohjautuu käyttökokemukseen ja siihen, mitä sillä tarkoitetaan tutkimuksen kontekstissa, sekä ”Poliisiauto työympäristönä” – poliisiauton sisätilojen muotoilu -projektin loppuraportin tarkasteluun tämän opinnäytetyön näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneet poliisimiehet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä poliisiajoneuvojen laitteisiin ja teknologian kehittymiseen. Tutkimuksessa saatiin tavoitteiden mukaisesti selvitettyä käyttäjien käyttökokemuksia ja tuotettua parannusehdotuksia. Mielenkiintoista oli havaita, että parannusehdotukset olivat varsin kohtuullisia ja perusteltuja. Kerätty tutkimustieto on hyödynnettävissä uusien laitehankintojen ja ajoneuvojen varustelun suunnitteluvaiheessa. Parannusehdotuksilla voitaisiin varmistaa, että käytössä olevat tekniset ratkaisut tukevat tehokasta suorituskykyä ja lisäävät tuottavuutta, sekä parantavat käytettävyyttä, työskentelyn mielekkyyttä ja tehokkuutta.
Opinnäytetyön kirjoittamisen aikaan Poliisihallituksen johdolla toteutetaan viranomaisten yhteinen kenttäjärjestelmähanke. Hankkeen lopputuloksena on poliisin, pelastustoimen, sosiaali- ja terveystoimen, Rajavartiolaitoksen, Puolustusvoimien sekä Tullin yhteinen kenttäjärjestelmä, KEJO. Osalla käyttäjistä KEJO tulee korvaamaan vanhoja kenttäjärjestelmiä ja osalle se tulee uutena kokonaisuudessaan. Uuden järjestelmän käyttöönotto tulee olemaan haasteellinen ja mielenkiintoinen. KEJO-järjestelmän käyttöönoton onnistuminen ja käyttökokemusten tutkiminen eri toimialoilla olisi varteenotettava jatkotutkimusaihe.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli haastattelututkimuksen avulla selvittää järjestyspoliisin hälytys- ja valvontatoimintaa suorittavien poliisimiesten käyttökokemuksia poliisiajoneuvojen etutilaan sijoitetusta mobiilipäätelaitteesta, tasohiirestä ja näppäimistöstä, sekä mahdollisia kehittämistarpeita näihin liittyen. Tutkimus on rajattu koskemaan poliisin pakettiautomallisia partioautoja ja partiohenkilöautoja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Tietoperusta pohjautuu käyttökokemukseen ja siihen, mitä sillä tarkoitetaan tutkimuksen kontekstissa, sekä ”Poliisiauto työympäristönä” – poliisiauton sisätilojen muotoilu -projektin loppuraportin tarkasteluun tämän opinnäytetyön näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneet poliisimiehet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä poliisiajoneuvojen laitteisiin ja teknologian kehittymiseen. Tutkimuksessa saatiin tavoitteiden mukaisesti selvitettyä käyttäjien käyttökokemuksia ja tuotettua parannusehdotuksia. Mielenkiintoista oli havaita, että parannusehdotukset olivat varsin kohtuullisia ja perusteltuja. Kerätty tutkimustieto on hyödynnettävissä uusien laitehankintojen ja ajoneuvojen varustelun suunnitteluvaiheessa. Parannusehdotuksilla voitaisiin varmistaa, että käytössä olevat tekniset ratkaisut tukevat tehokasta suorituskykyä ja lisäävät tuottavuutta, sekä parantavat käytettävyyttä, työskentelyn mielekkyyttä ja tehokkuutta.
Opinnäytetyön kirjoittamisen aikaan Poliisihallituksen johdolla toteutetaan viranomaisten yhteinen kenttäjärjestelmähanke. Hankkeen lopputuloksena on poliisin, pelastustoimen, sosiaali- ja terveystoimen, Rajavartiolaitoksen, Puolustusvoimien sekä Tullin yhteinen kenttäjärjestelmä, KEJO. Osalla käyttäjistä KEJO tulee korvaamaan vanhoja kenttäjärjestelmiä ja osalle se tulee uutena kokonaisuudessaan. Uuden järjestelmän käyttöönotto tulee olemaan haasteellinen ja mielenkiintoinen. KEJO-järjestelmän käyttöönoton onnistuminen ja käyttökokemusten tutkiminen eri toimialoilla olisi varteenotettava jatkotutkimusaihe.