Miten moniammatillinen työryhmä tukee ohjaajan työtä?
Rapala, Aino-Maria (2015)
Rapala, Aino-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918322
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, millaista tukea lastensuojelussa työskentelevät ohjaajat kokevat saavansa muiden alojen asiantuntijoilta. Tutkimuksessa pyritään myös löytämään kehittämiskohteita helpottamaan ja tukemaan ohjaajien tekemää työtä. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Turussa sijaitseva perhekuntoutuskeskus Lauste.
Moniammatillista työskentelyä on tärkeä kehittää, sillä ohjaajat ovat tärkeä osa sijaishuollon työntekijöitä. He näkevät nuorta eniten ja näin ollen tuntevat nuoren käyttäytymisen ja luonteen parhaiten. Heidän työtään on tärkeä tukea ja helpottaa, sillä heillä on suuri rooli nuoren arjen ja itsenäistymisen tukemisessa. Moniammatillinen työryhmä mahdollistaa nuoren kokonaisvaltaisen tukemisen ja jakaa vastuuta työntekijöiden kesken. Näin heidän työssä jaksamisensa lisääntyy ja motivaatio pysyy yllä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimus toimii alkukartoituksena Lausteella tehtävään moniammatillisen työryhmän kehittämistyöhön. Tutkimuksessa tarkastellaan moniammatillisuutta Lausteen ohjaajien näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluina. Tutkimuksessa pidettiin kaksi ryhmähaastattelua. Ensimmäiseen haastatteluun osallistuivat sellaiset ohjaajat, jotka ovat olleet mukana Lausteella toimivassa moniammatillisessa työryhmässä. Toiseen haastatteluun tulivat sellaiset ohjaajat, jotka eivät ole osallistuneet moniammatillisen työryhmän työskentelyyn. Haastattelujen tavoitteena oli kartoittaa millaista tukea ohjaajat ovat saaneet ja millaista tukea he vielä kaipaavat lisää. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttämällä.
Tulokset osoittavat, että tärkeimpänä tukena ohjaajat kokevat eri näkökulmien saamisen. Moniammatillisessa työryhmässä pääsee jakamaan ajatuksia muiden työntekijöiden kanssa. Ajatusten vaihto muiden asiantuntijoiden kanssa mahdollistaa omien näkökulmien laajentamisen. Tämä auttaa ohjaajaa toimimaan nuoren kanssa uudella tavalla ja havainnoimaan erilaisia asioita, joita ei itse tule ajatelleeksi. Lisäksi ohjaajat saavat konkreettisia neuvoja muilta asiantuntijoilta. Muiden tuki näkyy myös avunantona tilanteisiin, joissa ohjaajan osaaminen loppuu.
Moniammatillista työskentelyä on tärkeä kehittää, sillä ohjaajat ovat tärkeä osa sijaishuollon työntekijöitä. He näkevät nuorta eniten ja näin ollen tuntevat nuoren käyttäytymisen ja luonteen parhaiten. Heidän työtään on tärkeä tukea ja helpottaa, sillä heillä on suuri rooli nuoren arjen ja itsenäistymisen tukemisessa. Moniammatillinen työryhmä mahdollistaa nuoren kokonaisvaltaisen tukemisen ja jakaa vastuuta työntekijöiden kesken. Näin heidän työssä jaksamisensa lisääntyy ja motivaatio pysyy yllä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimus toimii alkukartoituksena Lausteella tehtävään moniammatillisen työryhmän kehittämistyöhön. Tutkimuksessa tarkastellaan moniammatillisuutta Lausteen ohjaajien näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluina. Tutkimuksessa pidettiin kaksi ryhmähaastattelua. Ensimmäiseen haastatteluun osallistuivat sellaiset ohjaajat, jotka ovat olleet mukana Lausteella toimivassa moniammatillisessa työryhmässä. Toiseen haastatteluun tulivat sellaiset ohjaajat, jotka eivät ole osallistuneet moniammatillisen työryhmän työskentelyyn. Haastattelujen tavoitteena oli kartoittaa millaista tukea ohjaajat ovat saaneet ja millaista tukea he vielä kaipaavat lisää. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttämällä.
Tulokset osoittavat, että tärkeimpänä tukena ohjaajat kokevat eri näkökulmien saamisen. Moniammatillisessa työryhmässä pääsee jakamaan ajatuksia muiden työntekijöiden kanssa. Ajatusten vaihto muiden asiantuntijoiden kanssa mahdollistaa omien näkökulmien laajentamisen. Tämä auttaa ohjaajaa toimimaan nuoren kanssa uudella tavalla ja havainnoimaan erilaisia asioita, joita ei itse tule ajatelleeksi. Lisäksi ohjaajat saavat konkreettisia neuvoja muilta asiantuntijoilta. Muiden tuki näkyy myös avunantona tilanteisiin, joissa ohjaajan osaaminen loppuu.