Markkinointiviestintäsuunnitelma ringetteseuralle - Espoon Kiekkoseura ry
Merivaara, Ira (2017)
Merivaara, Ira
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615405
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty produktityönä Espoossa toimivalle jääkiekko- ja ringetteseuralle Espoon Kiekkoseura ry:lle. Työssä on keskitetty vain ringetteen. Työn tavoitteena on laatia seuralle realistinen ja toteutettavissa oleva markkinointiviestintäsuunnitelma, jota he voivat helposti kauden edetessä noudattaa. Seuralla ei ole aikaisemmin ollut markkinointisuunnitelmaa, joten opinnäytetyölle ei ole vertailukohdetta. Suunnitelman tarkoitus on toimia yhtenä työkaluna seuralle seuraavaa kautta suunniteltaessa. Oikeat markkinointiviestinnänkanavat auttavat seuraa jäsenhankinnassa ja lajin tunnettavuuden parantamisessa niin Espoossa, pääkaupunkiseudulla, koko Suomessa kuin kansainvälisestikin.
Suomen liikunta ja urheilun julkaisun mukaan lapset ja nuoret liikkuvat pihapelien muodossa yhä vähemmän, mutta urheiluseurojen toimintaan tullaan kuitenkin mukaan yhä nuorempina, jopa 3-5-vuotiaina. Ringette lajina on edelleen monille tuntematon, jonka takia markkinointiviestintäsuunnitelma tulee seuralle tarpeen, jotta niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin saadaan tietoiseksi tästä harrastusmahdollisuudesta Leppävaaran ja Laaksolahden jäähalleissa.
Opinnäytetyön teoriapohja on luotu urheilu- ja digitaaliseen markkinointiin sekä nonprofit organisaatioihin liittyvillä teoksilla. Kirjoittaja itse on aktiivisesti mukana seuran toiminnassa pelaajan, valmentajan ja valmennuspäällikön rooleissa, joten seuran sisäiset tiedot ovat kirjoittajan omaa kokemusta ja tietoa. Opinnäytetyön viitekehyksenä toimii markkinoinninsuunnittelu prosessi, jonka perusteella on lähdetty suunnittelemaan markkinointiviestintäkeinoja. Nämä keinot on lueteltu myös erillisessä liitteessä.
Markkinointiviestinnänkeinot on rajattu koskemaan suhdetoimintaa, myynninedistämistä, henkilökohtaista myyntityötä sekä digitaalista markkinointia niiden edullisuuden vuoksi, koska seura ei käytä rahaa markkinointiin, joten realistisen viestintäsuunnitelman laatiminen seuran tavoitteiden saavuttamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää.
Suomen liikunta ja urheilun julkaisun mukaan lapset ja nuoret liikkuvat pihapelien muodossa yhä vähemmän, mutta urheiluseurojen toimintaan tullaan kuitenkin mukaan yhä nuorempina, jopa 3-5-vuotiaina. Ringette lajina on edelleen monille tuntematon, jonka takia markkinointiviestintäsuunnitelma tulee seuralle tarpeen, jotta niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin saadaan tietoiseksi tästä harrastusmahdollisuudesta Leppävaaran ja Laaksolahden jäähalleissa.
Opinnäytetyön teoriapohja on luotu urheilu- ja digitaaliseen markkinointiin sekä nonprofit organisaatioihin liittyvillä teoksilla. Kirjoittaja itse on aktiivisesti mukana seuran toiminnassa pelaajan, valmentajan ja valmennuspäällikön rooleissa, joten seuran sisäiset tiedot ovat kirjoittajan omaa kokemusta ja tietoa. Opinnäytetyön viitekehyksenä toimii markkinoinninsuunnittelu prosessi, jonka perusteella on lähdetty suunnittelemaan markkinointiviestintäkeinoja. Nämä keinot on lueteltu myös erillisessä liitteessä.
Markkinointiviestinnänkeinot on rajattu koskemaan suhdetoimintaa, myynninedistämistä, henkilökohtaista myyntityötä sekä digitaalista markkinointia niiden edullisuuden vuoksi, koska seura ei käytä rahaa markkinointiin, joten realistisen viestintäsuunnitelman laatiminen seuran tavoitteiden saavuttamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää.