Matkailijarakenteen ja kehitystarpeiden tutkiminen : case Hailuoto
Seppänen, Pirta (2017)
Seppänen, Pirta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715433
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää Perämerellä sijaitsevan Hailuodon saaren kävijöiden rakennetta, ajanviettotapoja, mielikuvia, ostokäyttäytymistä ja kehittämisideoita. Tutkimuksen tarkoitus oli saada kattavaa tietoa Hailuodon kunnalle, mikä auttaa kehittämään paikkaa.
Suoritin tutkimuksen kesällä 2017 ja toteutin sen kyselytutkimuksena. Paperinen kyselylomake oli strukturoitu, jossa oli myös muutama avoin kysymys. Lomakkeet olivat jaossa kahdeksassa Hailuodossa sijaitsevassa yrityksessä. Lisäksi keräsin vastauksia myös itse muutamia kertoja paikan päällä. Lopuksi syötin vastaukset tilasto-ohjelmaan ja analysoin ne.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia matkailupalveluita. Tämän jälkeen kerroin tutkimuksen toteutuksesta ja mitä kaikkea siihen sisältyi. Opinnäytetyö oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja kohderyhmänä oli kaikenlaiset Hailuodossa kävijät. Vastaajat on valittu satunnaisotannalla. Tutkimuksen toteutuksen jälkeen kerroin tutkimustulokset. Opinnäytetyön lopussa on pohdintaosio, jossa kävin läpi tutkimusprosessia, omia ajatuksia, opinnäytetyön hyödynnettävyyttä ja jatkotutkimusaiheita.
Tutkimustuloksista selvisi, että tyypillinen Hailuodossa kävijä on 51-65 vuotias eläkeläinen tai sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan työntekijä. Kävijä on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta ja on viipymässä Hailuodossa yhden päivän. Tyypillisesti kävijä saapuu paikalle puolison tai ystävän kanssa. Kävijä on kuullut Hailuodosta ja sen palveluista ystävältä tai se on ollut jo ennestään tuttu. Hän on vieraillut Hailuodossa aikaisemmin yli 10 kertaa. Kävijä pitää Hailuodon ympäristöä ratkaisevana tekijänä, minkä takia on matkustanut paikkakunnalle. Tyypillinen kävijä käy katsomassa nähtävyyksistä Marjaniemeä ja majakkaa ja retkeilee luonnossa. Hän käyttää rahaa matkallaan 0-40 euroa ravintoloihin ja ostoksiin.
Pääasiassa kävijöiden mielikuvat Hailuodosta ennen matkaa olivat olleet positiivisia ja he kuvailivat niitä sanoilla: merellinen, karu, pieni, luonnonläheinen ja syrjäinen. Valtaosa kävijöistä oli positiivisesti yllättyneitä ja kokemukset vastasivat mielikuvia tai olivat parempia. Monella myöskään ei ollut ennestään minkäänlaisia mielikuvia saaresta.
Kävijät kaipasivat Hailuotoon leirintäaluetta ja toivoivat siistimpää ja parempaa jätehuoltoa Marjaniemeen. Kävijät haluaisivat pyörätien joka ulottuisi Huikun lauttarannasta saaren toiselle puolelle Marjaniemeen saakka. He myös toivoisivat selkeyttä tieopasteisiin ja selkeän infon saaren aktiviteeteista, reiteistä, majoitusvaihtoehtoista, tapahtumista ja nähtävyyksistä. Kävijät olivat kuitenkin pääasiassa tyytyväisiä Hailuotoon ja sen palveluihin. He pitivät saaren omaleimaisuudesta ja luonnon rauhasta.
Suoritin tutkimuksen kesällä 2017 ja toteutin sen kyselytutkimuksena. Paperinen kyselylomake oli strukturoitu, jossa oli myös muutama avoin kysymys. Lomakkeet olivat jaossa kahdeksassa Hailuodossa sijaitsevassa yrityksessä. Lisäksi keräsin vastauksia myös itse muutamia kertoja paikan päällä. Lopuksi syötin vastaukset tilasto-ohjelmaan ja analysoin ne.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia matkailupalveluita. Tämän jälkeen kerroin tutkimuksen toteutuksesta ja mitä kaikkea siihen sisältyi. Opinnäytetyö oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja kohderyhmänä oli kaikenlaiset Hailuodossa kävijät. Vastaajat on valittu satunnaisotannalla. Tutkimuksen toteutuksen jälkeen kerroin tutkimustulokset. Opinnäytetyön lopussa on pohdintaosio, jossa kävin läpi tutkimusprosessia, omia ajatuksia, opinnäytetyön hyödynnettävyyttä ja jatkotutkimusaiheita.
Tutkimustuloksista selvisi, että tyypillinen Hailuodossa kävijä on 51-65 vuotias eläkeläinen tai sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan työntekijä. Kävijä on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta ja on viipymässä Hailuodossa yhden päivän. Tyypillisesti kävijä saapuu paikalle puolison tai ystävän kanssa. Kävijä on kuullut Hailuodosta ja sen palveluista ystävältä tai se on ollut jo ennestään tuttu. Hän on vieraillut Hailuodossa aikaisemmin yli 10 kertaa. Kävijä pitää Hailuodon ympäristöä ratkaisevana tekijänä, minkä takia on matkustanut paikkakunnalle. Tyypillinen kävijä käy katsomassa nähtävyyksistä Marjaniemeä ja majakkaa ja retkeilee luonnossa. Hän käyttää rahaa matkallaan 0-40 euroa ravintoloihin ja ostoksiin.
Pääasiassa kävijöiden mielikuvat Hailuodosta ennen matkaa olivat olleet positiivisia ja he kuvailivat niitä sanoilla: merellinen, karu, pieni, luonnonläheinen ja syrjäinen. Valtaosa kävijöistä oli positiivisesti yllättyneitä ja kokemukset vastasivat mielikuvia tai olivat parempia. Monella myöskään ei ollut ennestään minkäänlaisia mielikuvia saaresta.
Kävijät kaipasivat Hailuotoon leirintäaluetta ja toivoivat siistimpää ja parempaa jätehuoltoa Marjaniemeen. Kävijät haluaisivat pyörätien joka ulottuisi Huikun lauttarannasta saaren toiselle puolelle Marjaniemeen saakka. He myös toivoisivat selkeyttä tieopasteisiin ja selkeän infon saaren aktiviteeteista, reiteistä, majoitusvaihtoehtoista, tapahtumista ja nähtävyyksistä. Kävijät olivat kuitenkin pääasiassa tyytyväisiä Hailuotoon ja sen palveluihin. He pitivät saaren omaleimaisuudesta ja luonnon rauhasta.