Palveluspolun askeleet : Kuvaus palveluseteliasiakkaan palvelupolusta varhaiskasvatuksessa
Laaksonen, Marja (2017)
Laaksonen, Marja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815459
Tiivistelmä
Kunnat vastaavat lain määrittelemien palvelujen tuottamisesta asukkailleen. Palvelujen järjestäminen palvelusetelillä on viime vuosina lisääntynyt. Asiakas on yhä enemmän mukana palvelusuunnittelussa. Opinnäytetyö pohjautuu Vihdin kunnassa käyttöönotettuun varhaiskasvatuksen palveluseteliin. Palvelusetelipalvelu alkoi Vihdissä 1.8.21015. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda palveluseteliasiakkaan palvelupolku Service Blueprintin avulla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvaillaan varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää ja kunnan velvollisuutta palvelujen tuottajana. Lisäksi kuvataan kunnan ja yksityisen palveluntuottajan roolia palveluselipalvelussa. Toisessa osassa kuvataan palveluseteliä ja asiakkaan asemaa palvelusetelipalveluissa. Esille tuodaan myös Vihdin kunnan periaatteet varhaiskasvatuksen palvelusetelipalvelujen järjestämisessä.
Tutkittavana kohteena oli palveluseteliasiakkaan palvelupolku Vihdin kunnan varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla. Haastatteluun osallistuivat Vihdin kunnan varhaiskasvatuspäällikkö sekä varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisä sisällön analyysia käyttäen.
Aineistosta nousi esille hyvin suunniteltu ja toteutettu palvelusetelipalvelu. Palveluseteliprosessi on kokonaisuudessaan yhden henkilön vastuulla. Riippumatta siitä, että asiakkaiden tilanteet ovat erilaisia, ja asiakkaat ovat palvelupolun eri vaiheissa, kokonaisuus on hyvin hallinnassa.
Tulosten perusteella tehtiin kuvaus varhaiskasvatuksen palveluseteliasiakkaan palvelupolusta. Kuvausta voidaan hyödyntää palvelua kehitettäessä edelleen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvaillaan varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää ja kunnan velvollisuutta palvelujen tuottajana. Lisäksi kuvataan kunnan ja yksityisen palveluntuottajan roolia palveluselipalvelussa. Toisessa osassa kuvataan palveluseteliä ja asiakkaan asemaa palvelusetelipalveluissa. Esille tuodaan myös Vihdin kunnan periaatteet varhaiskasvatuksen palvelusetelipalvelujen järjestämisessä.
Tutkittavana kohteena oli palveluseteliasiakkaan palvelupolku Vihdin kunnan varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla. Haastatteluun osallistuivat Vihdin kunnan varhaiskasvatuspäällikkö sekä varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisä sisällön analyysia käyttäen.
Aineistosta nousi esille hyvin suunniteltu ja toteutettu palvelusetelipalvelu. Palveluseteliprosessi on kokonaisuudessaan yhden henkilön vastuulla. Riippumatta siitä, että asiakkaiden tilanteet ovat erilaisia, ja asiakkaat ovat palvelupolun eri vaiheissa, kokonaisuus on hyvin hallinnassa.
Tulosten perusteella tehtiin kuvaus varhaiskasvatuksen palveluseteliasiakkaan palvelupolusta. Kuvausta voidaan hyödyntää palvelua kehitettäessä edelleen.