KALEVALA RACE : - liikuntatapahtuman tuotteistaminen
Partanen, Karoliina (2017)
Partanen, Karoliina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515353
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuotteistaa ja toteuttaa elämyksellinen liikuntatapahtuma kuhmolaisille työyhteisöille. Tarkoitus oli tavoittaa kohderyhmä käyttämään paikkakunnan palveluita virkistäytymispäivänään. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi naisharrastejalkapallojoukkue Laokojat ry. Tavoite oli laajentaa Laokojat ry:n tuottamia tapahtumia suuremmiksi kokonaisuuksiksi, sekä syventää opinnäytetyöntekijän ammattitaitoa. Opinnäytetyö osoitti työhyvinvointitapahtumien tarpeellisuuden kotipaikkakunnalla. Käytännössä tapahtuma tuotettiin kevään ja syksyn 2016 välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee liikuntaliiketoimintaa, liikuntamatkailua sekä työhyvinvoinnin merkitystä, elämyksien tuottamista elämyskolmio-mallin avulla sekä liikuntatapahtuman tuotteistamisprosessia. Tutkimusosa osoittaa tavoitteellisen liikuntatapahtuman suunnittelun toteuttamisen käytäntöön, jossa edistetään terveyttä ja toimintakykyä sekä työhyvinvointia työyhteisössä.
Kalevala Race - liikuntatapahtuma toteutettiin Kuhmossa 27.8.2016. Virkistäytymispäivään kuului aktiviteetti, ruoka ja illanvietto. Kyseessä oli noin neljä tuntia kestävä joukkuekilpailu, jossa kussakin joukkueessa oli kolme henkilöä. Joukkueet etenivät vihje kerrallaan ja matkan varrella heidän oli ratkottava pulmia, suoritettava tehtäviä ja haastettava hieman itseään ja joukkuettaan.
Joukkueilta kerätty palaute osoitti, että kilpailu oli onnistunut järjestävän tahon, kilpailijoiden ja yhteistyökumppaneiden taholta menestyksellisesti. Asiakaspalaute kerättiin heti kilpailun jälkeen palautekyselylomakkeella. Monivalintakysymykset osoittivat kilpailun rastipisteiden vaikeustason onnistuneen ja kilpailun olleen elämyksellinen, sekä joukkueiden halukkuuden osallistua kilpailuun ensi vuonna. Osa kilpailijoista oli kokenut kilpailun fyysisyyden yllätyksenä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Kalevala Race - liikuntatapahtuma oli onnistunut kokonaisuus, jota voidaan käyttää sellaisenaan tai muokata tilanteeseen sopivaksi. Vastaavalle liikuntatapahtumalle on tilausta ja tapahtuman kehittämistoimenpiteet ovat suunnitteilla.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee liikuntaliiketoimintaa, liikuntamatkailua sekä työhyvinvoinnin merkitystä, elämyksien tuottamista elämyskolmio-mallin avulla sekä liikuntatapahtuman tuotteistamisprosessia. Tutkimusosa osoittaa tavoitteellisen liikuntatapahtuman suunnittelun toteuttamisen käytäntöön, jossa edistetään terveyttä ja toimintakykyä sekä työhyvinvointia työyhteisössä.
Kalevala Race - liikuntatapahtuma toteutettiin Kuhmossa 27.8.2016. Virkistäytymispäivään kuului aktiviteetti, ruoka ja illanvietto. Kyseessä oli noin neljä tuntia kestävä joukkuekilpailu, jossa kussakin joukkueessa oli kolme henkilöä. Joukkueet etenivät vihje kerrallaan ja matkan varrella heidän oli ratkottava pulmia, suoritettava tehtäviä ja haastettava hieman itseään ja joukkuettaan.
Joukkueilta kerätty palaute osoitti, että kilpailu oli onnistunut järjestävän tahon, kilpailijoiden ja yhteistyökumppaneiden taholta menestyksellisesti. Asiakaspalaute kerättiin heti kilpailun jälkeen palautekyselylomakkeella. Monivalintakysymykset osoittivat kilpailun rastipisteiden vaikeustason onnistuneen ja kilpailun olleen elämyksellinen, sekä joukkueiden halukkuuden osallistua kilpailuun ensi vuonna. Osa kilpailijoista oli kokenut kilpailun fyysisyyden yllätyksenä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Kalevala Race - liikuntatapahtuma oli onnistunut kokonaisuus, jota voidaan käyttää sellaisenaan tai muokata tilanteeseen sopivaksi. Vastaavalle liikuntatapahtumalle on tilausta ja tapahtuman kehittämistoimenpiteet ovat suunnitteilla.