Kuusamon matkailijoiden tiedonhankinta
Säkkinen, Roosa (2017)
Säkkinen, Roosa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815480
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Kuusamon matkailijoiden tiedonhankintaa. Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Kajaanin ammattikorkeakoulu ja tutkimukseni on osa Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan matkailutieto-hanketta. Työssä tarkasteltiin Kuusamon matkailijoiden tiedonhankintaa ja selvitettiin vaikuttaako tiedonhankintaprosessiin vastaajien asuinmaa, sukupuoli, ikä, sesonki, aiemmat vierailut tai Kuusamossa yöpyminen. Opinnäytetyössä esitellään hanke ja sen tavoitteet. Teoriaosuudessa keskitytään tiedonhankintaprosessiin, matkailijoiden tiedonhankintaan ja erilaisiin tietolähteisiin.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin paperisella haastattelulomakkeella. Kyselylomake sisälsi 18 valmiiksi strukturoitua kysymystä ja lisäksi kuusi avointa kysymystä. Tutkimusjoukko koostui Kuusamon matkailijoista ja vastausten lopullinen määrä oli 731 kappaletta. Osallistujat valittiin sattumanvaraisesti.
Tutkimuksen perusteella matkailijoiden suosituin tietolähde oli Rukan ja Kuusamon internetsivut. Toiseksi tärkeimpänä pidettiin tuttavien ja sukulaisten suosituksia ja kolmanneksi sosiaalista mediaa. Kuusamossa ensimmäistä kertaa vierailevat, siellä yöpyvät, sekä ulkomaalaiset matkailijat tutkivat laajemmin eri tietolähteitä, kuin aiemmin vierailleet, kotimaiset matkailijat, sekä päiväkävijät. Mielenkiintoista oli huomata Kuusamon ja Rukan internetsivujen ja toisaalta sosiaalisen median käytössä havaitut vaihtelut eri ikäluokkien välillä. Vanhimman ikäluokan vastaajat eivät käyttäneet juurikaan sosiaalista mediaa osana tiedonhankintaprosessia, mutta käyttivät Rukan ja Kuusamon internetsivuja. Toisaalta taas nuorimmat vastaajat käyttivät runsaasti sosiaalista mediaa, mutta heidän ikäluokassaan Rukan ja Kuusamon internetsivujen käyttö alkoi laskea.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin paperisella haastattelulomakkeella. Kyselylomake sisälsi 18 valmiiksi strukturoitua kysymystä ja lisäksi kuusi avointa kysymystä. Tutkimusjoukko koostui Kuusamon matkailijoista ja vastausten lopullinen määrä oli 731 kappaletta. Osallistujat valittiin sattumanvaraisesti.
Tutkimuksen perusteella matkailijoiden suosituin tietolähde oli Rukan ja Kuusamon internetsivut. Toiseksi tärkeimpänä pidettiin tuttavien ja sukulaisten suosituksia ja kolmanneksi sosiaalista mediaa. Kuusamossa ensimmäistä kertaa vierailevat, siellä yöpyvät, sekä ulkomaalaiset matkailijat tutkivat laajemmin eri tietolähteitä, kuin aiemmin vierailleet, kotimaiset matkailijat, sekä päiväkävijät. Mielenkiintoista oli huomata Kuusamon ja Rukan internetsivujen ja toisaalta sosiaalisen median käytössä havaitut vaihtelut eri ikäluokkien välillä. Vanhimman ikäluokan vastaajat eivät käyttäneet juurikaan sosiaalista mediaa osana tiedonhankintaprosessia, mutta käyttivät Rukan ja Kuusamon internetsivuja. Toisaalta taas nuorimmat vastaajat käyttivät runsaasti sosiaalista mediaa, mutta heidän ikäluokassaan Rukan ja Kuusamon internetsivujen käyttö alkoi laskea.