ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS : Haapaveden Veikon Kone
Niemonen, Samuli (2017)
Niemonen, Samuli
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092915554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092915554
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoite oli tehdä asiakastyytyväisyystutkimus Haapaveden Veikon Koneelle. Tavoitteena oli selvittää Haapaveden Veikon Koneen asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimuksen tulosten perusteella Haapaveden Veikon Kone voi mahdollisesti kehittää toimintaansa eri osa-alueilla. Kysymykset koskivat asiakaspalvelua ja henkilökuntaa, tuotteita ja hintaa, myymälää ja sijaintia sekä markkinointia ja viestintää. Kyselyssä oli myös vapaanpalautteen osio, johon kyselyyn vastanneet pystyivät kirjoittamaan vapaasti, mitä mieltä he olivat Haapaveden Veikon Koneen palvelusta ja yleisesti Haapaveden Veikon Koneesta.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysymyksiä kyselylomakkeessa oli yhteensä 15, joissa oli useita eri alakohtia. Opinnäytetyön teoriaosuuden aiheita olivat markkinointi, asiakastyytyväisyys ja empiirinen tutkimus. Lähteinä käytin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Haapaveden Veikon Koneen asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Jotkut asiakkaista olivat eri mieltä tuotteiden hinnasta, hinta-laatusuhteesta sekä tuotevalikoiman riittävyydestä. Tulokset niistäkin olivat kuitenkin enimmäkseen hyvät. Tärkeimmäksi kohdaksi tutkimuksessa nostan kuitenkin sen, että suurin osa asiakkaista koki, että Haapaveden Veikon Kone ei erotu kilpailijoistaan.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysymyksiä kyselylomakkeessa oli yhteensä 15, joissa oli useita eri alakohtia. Opinnäytetyön teoriaosuuden aiheita olivat markkinointi, asiakastyytyväisyys ja empiirinen tutkimus. Lähteinä käytin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Haapaveden Veikon Koneen asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Jotkut asiakkaista olivat eri mieltä tuotteiden hinnasta, hinta-laatusuhteesta sekä tuotevalikoiman riittävyydestä. Tulokset niistäkin olivat kuitenkin enimmäkseen hyvät. Tärkeimmäksi kohdaksi tutkimuksessa nostan kuitenkin sen, että suurin osa asiakkaista koki, että Haapaveden Veikon Kone ei erotu kilpailijoistaan.