Tampereelle, nääs! : lasten osallisuus kulttuurisalkun suunnittelussa
Mannila, Sirpa; Sillanpää, Maisa (2017)
Mannila, Sirpa
Sillanpää, Maisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215625
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli lastenkulttuuripaketin suunnittelu ja toteutus yhdessä erään tamperelaisen päiväkodin pienryhmän kanssa. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä lasten kanssa uusi kulttuuripaketti kunnallisen lastenkulttuurikeskuksen käyttöön sekä tutkia lasten osallisuuden toteutumisen mahdollisuuksia lastenkulttuurin tuottamisessa. Toiminnallisella tutkimuksella korostettiin lasten roolia ja osallisuutta heille suunnattujen kulttuuripalveluiden tuottamisessa. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat osallisuus ja kulttuurikasvatus.
Tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä olivat osallistuva havainnointia, sadutus sekä tapaamiskertojen dokumentointi äänittämällä. Tapaamisiin osallistui seitsemän 3–5-vuotiasta lasta, ja tapaamiskertoja oli kuusi. Lisäksi oli yksi kerta, jolloin toteutettiin pelkkää havainnointia. Tapaamiskerroilla käsiteltiin luovien menetelmien avulla aihetta Tampere ja tamperelaisuus. Lasten suunnitteleman materiaalin pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin kulttuurisalkku osaksi Kulttuurikeskus Rullan jaettavaa materiaalia.
Opinnäytetyön työn tulokset osoittavat, että kulttuurisalkun tuottaminen yhteistyössä lasten kanssa on mahdollista, kun aikuinen työskentelee käyttäen tilannetajua ja hänellä on kykyä nopeasti tarttua lasten ehdotuksiin ja toimintaan. Lapsien aito kuuleminen ja vuorovaikutus vahvistavat lasten ymmärrystä siitä, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa. Valmiissa kulttuurisalkussa osallisuus näkyy runsaassa vaihtoehtojen määrässä sekä sisällön muokattavuudessa.
Tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä olivat osallistuva havainnointia, sadutus sekä tapaamiskertojen dokumentointi äänittämällä. Tapaamisiin osallistui seitsemän 3–5-vuotiasta lasta, ja tapaamiskertoja oli kuusi. Lisäksi oli yksi kerta, jolloin toteutettiin pelkkää havainnointia. Tapaamiskerroilla käsiteltiin luovien menetelmien avulla aihetta Tampere ja tamperelaisuus. Lasten suunnitteleman materiaalin pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin kulttuurisalkku osaksi Kulttuurikeskus Rullan jaettavaa materiaalia.
Opinnäytetyön työn tulokset osoittavat, että kulttuurisalkun tuottaminen yhteistyössä lasten kanssa on mahdollista, kun aikuinen työskentelee käyttäen tilannetajua ja hänellä on kykyä nopeasti tarttua lasten ehdotuksiin ja toimintaan. Lapsien aito kuuleminen ja vuorovaikutus vahvistavat lasten ymmärrystä siitä, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa. Valmiissa kulttuurisalkussa osallisuus näkyy runsaassa vaihtoehtojen määrässä sekä sisällön muokattavuudessa.