Nuoren metsästäjän kuluttajaprofiili
Järvenpää, Miia (2017)
Järvenpää, Miia
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415725
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia alle 25-vuotiaiden nuorten metsästäjien ostopäätösprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä saada ylipäätään enemmän tietoa siitä, millainen on nuori metsästäjä. Työn toimeksiantaja on Suomen Retkitukku Oy, jolla tarve työlle lähti siitä, että haluttiin saada vanhempien metsästäjien lisäksi myös nuoria metsästäjiä asiakaskuntaan.
Työn teoriataustana on kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheet sekä siihen vaikuttavat tekijät. Lisäksi teoriassa käsitellään tutkimuksia, joita on tehty nuorista ja metsästäjistä erikseen. Työ toteutettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta hyödyntäen. Laadullinen tutkimus testasi määrällisen tutkimuksen kysymyksien relevanttiutta etukäteen sekä syvensi ymmärrystä määrällisen tutkimuksen vastauksissa. Haastatteluissa haastateltiin kahta nuorta metsästäjää erikseen teemahaastatteluna.
Tutkimuksessa selvisi, että eniten nuoret metsästäjät arvostavat metsästystuotteissaan laatua, kestävyyttä sekä teknisiä tuoteominaisuuksia. Verkkokauppaostamista odotetusti suositaan pienemmillä paikkakunnilla, sillä kauppa- ja tuotevalikoimat ovat syrjäkylillä huonot. Kuitenkin vaatteet sekä kengät mielellään ainakin sovitetaan kivijalkakaupassa ja saadaan näin suoraan istuvat varusteet. Kuitenkin lähes puolet ostavat vain kivijalkakaupasta varusteita. Suurin osa pitää metsästyskautta myös vuoden kohokohtana ja metsästystä pidetään muutenkin tärkeänä harrastuksena. Tämä vuoksi nuorilla on motivaatiota sijoittaa varusteisiin, vertailla vaihtoehtoja ja kysellä muun muassa ystäviltä, perheeltä ja alan asiantuntijoilta neuvoa hankinnoissaan.
Eniten nuoret metsästävät kanalintuja, jäniseläimiä sekä vesilintuja. Yli puolella vastaajista on myös metsästyskoira tai -koiria, ja nuoret harrastavat myös melko aktiivisesti riistanhoitoa. Tämä kertoo, mistä erityisesti nuoret ovat metsästyksessä kiinnostuneita ja mitä tuotteita he mahdollisesti eniten hankkivat. Tietoa tuotteista nuoret metsästäjät haluavat lukea Facebookissa, yrityksen verkkosivuilla ja YouTubessa. Tämän tutkimuksen pohjalta voisi tehdä jatkotyönä esimerkiksi markkinointisuunnitelman, jossa keskityttäisiin suunnittelemaan metsästystuotteiden markkinointia nimenomaan nuorille metsästäjille. Lisäksi voitaisiin tehdä tarkempaa analyysia sitä, mitä tuotteita nuoret erityisesti haluavat ostaa.
Työn teoriataustana on kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheet sekä siihen vaikuttavat tekijät. Lisäksi teoriassa käsitellään tutkimuksia, joita on tehty nuorista ja metsästäjistä erikseen. Työ toteutettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta hyödyntäen. Laadullinen tutkimus testasi määrällisen tutkimuksen kysymyksien relevanttiutta etukäteen sekä syvensi ymmärrystä määrällisen tutkimuksen vastauksissa. Haastatteluissa haastateltiin kahta nuorta metsästäjää erikseen teemahaastatteluna.
Tutkimuksessa selvisi, että eniten nuoret metsästäjät arvostavat metsästystuotteissaan laatua, kestävyyttä sekä teknisiä tuoteominaisuuksia. Verkkokauppaostamista odotetusti suositaan pienemmillä paikkakunnilla, sillä kauppa- ja tuotevalikoimat ovat syrjäkylillä huonot. Kuitenkin vaatteet sekä kengät mielellään ainakin sovitetaan kivijalkakaupassa ja saadaan näin suoraan istuvat varusteet. Kuitenkin lähes puolet ostavat vain kivijalkakaupasta varusteita. Suurin osa pitää metsästyskautta myös vuoden kohokohtana ja metsästystä pidetään muutenkin tärkeänä harrastuksena. Tämä vuoksi nuorilla on motivaatiota sijoittaa varusteisiin, vertailla vaihtoehtoja ja kysellä muun muassa ystäviltä, perheeltä ja alan asiantuntijoilta neuvoa hankinnoissaan.
Eniten nuoret metsästävät kanalintuja, jäniseläimiä sekä vesilintuja. Yli puolella vastaajista on myös metsästyskoira tai -koiria, ja nuoret harrastavat myös melko aktiivisesti riistanhoitoa. Tämä kertoo, mistä erityisesti nuoret ovat metsästyksessä kiinnostuneita ja mitä tuotteita he mahdollisesti eniten hankkivat. Tietoa tuotteista nuoret metsästäjät haluavat lukea Facebookissa, yrityksen verkkosivuilla ja YouTubessa. Tämän tutkimuksen pohjalta voisi tehdä jatkotyönä esimerkiksi markkinointisuunnitelman, jossa keskityttäisiin suunnittelemaan metsästystuotteiden markkinointia nimenomaan nuorille metsästäjille. Lisäksi voitaisiin tehdä tarkempaa analyysia sitä, mitä tuotteita nuoret erityisesti haluavat ostaa.