Ensiapukoulutus : Piispalähteen koulun 9 luokkalaisille
Raiskio, Hanna; Sipilä, Katariina; Takatupa, Renja (2017)
Raiskio, Hanna
Sipilä, Katariina
Takatupa, Renja
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315667
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa ensiaputunti Piispanlähteen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisille oppilaille osana terveystiedon opetusta. Tavoitteena oli lisätä oppilaiden tiedollisia ja taidollisia valmiuksia toimia tavallisimmissa ensiapua vaativissa tilanteissa. Lisäksi tavoitteena oli lisätä oppilaiden kiinnostusta ensiaputaitoihin. Parhaassa tapauksessa oppilaat myös puhuisivat oppimistaan ensiaputaidoista kotona ja/tai hyödyntäisivät näitä ennaltaehkäisevästi harrastuksissaan.
Ensiaputunti koostui kahdesta 45 minuutin kestoisesta osiosta. Ensimmäinen osio oli keskustelevan luento, jonka tueksi laadittiin Power Point-esitys. Esityksessä käytiin läpi teoriassa hätänumeroon soittaminen, alhaisen verensokerin ja epileptisen kohtauksen ensiapu, verenvuodon tyrehdyttäminen sekä tajuttoman henkilön ensiapu. Toiminnallinen osio sisälsi kaksi ensiapupistettä. Toisessa pisteistä harjoiteltiin tajuttoman henkilön kylkiasentoa sekä verenvuotojen tyrehdyttämistä painesiteellä ja kompressiosidoksella ja toisessa painelupuhalluselvytystä Anne-nukella. Pisteillä toimimista varten luokka jaetaan kahteen kymmenen oppilaan ryhmään. Jokaisella pisteellä oli 1-2 opinnäytetyön tekijää ohjaamassa ja opastamassa oikeaan toimintaan.
Johtopäätöksenä ensiaputunnin toteutuksesta voidaan todeta, että nuoret ovat hyvin kiinnostuneita ensiaputaitojen oppimisesta toiminnallisin menetelmin. Kerätyn palautteen perusteella ensiaputunnista oli monelle hyötyä. Jatkossa olisi kiinnostavaa tietää, kohtaavatko nuoret mahdollisesti tulevaisuudessa ensiaputilanteita, aloittavatko ensiavun matalammalla kynnyksellä ja kertovatko oppimaansa eteenpäin.
Ensiaputunti koostui kahdesta 45 minuutin kestoisesta osiosta. Ensimmäinen osio oli keskustelevan luento, jonka tueksi laadittiin Power Point-esitys. Esityksessä käytiin läpi teoriassa hätänumeroon soittaminen, alhaisen verensokerin ja epileptisen kohtauksen ensiapu, verenvuodon tyrehdyttäminen sekä tajuttoman henkilön ensiapu. Toiminnallinen osio sisälsi kaksi ensiapupistettä. Toisessa pisteistä harjoiteltiin tajuttoman henkilön kylkiasentoa sekä verenvuotojen tyrehdyttämistä painesiteellä ja kompressiosidoksella ja toisessa painelupuhalluselvytystä Anne-nukella. Pisteillä toimimista varten luokka jaetaan kahteen kymmenen oppilaan ryhmään. Jokaisella pisteellä oli 1-2 opinnäytetyön tekijää ohjaamassa ja opastamassa oikeaan toimintaan.
Johtopäätöksenä ensiaputunnin toteutuksesta voidaan todeta, että nuoret ovat hyvin kiinnostuneita ensiaputaitojen oppimisesta toiminnallisin menetelmin. Kerätyn palautteen perusteella ensiaputunnista oli monelle hyötyä. Jatkossa olisi kiinnostavaa tietää, kohtaavatko nuoret mahdollisesti tulevaisuudessa ensiaputilanteita, aloittavatko ensiavun matalammalla kynnyksellä ja kertovatko oppimaansa eteenpäin.