Karkki vai kurkku : Sapere-menetelmä avuksi ravintokasvatuksen haasteisiin
Nurminen, Sanna (2017)
Nurminen, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100615813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100615813
Tiivistelmä
Sapere on latinankielinen sana ja tarkoittaa maistua ja tuntea makua. Saperen tarkoituksena on rohkaista ottamaan selville mitä aistimme kertovat ruuasta. Se perustuukin sensoriseen harjoitteluun, jonka kokemuksellinen oppiminen pohjautuu tutkivaan oppimiseen. Sapere-ruokakasvatusmenetelmä pyrkii löytämään lapsessa luontaisen ilon tutkia ruokaa ja maistella sitä. Se edistää myös alueellista ruokakulttuuria ja auttaa arvostamaan erilaisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli järjestää toiminnallinen Sapere-prosessi. Siihen osallistui päiväkodin työntekijöitä, lapsia kahdesta eri päiväkotiryhmästä sekä heidän vanhempansa.
Tämä tutkimus oli osallistava toimintatutkimus. Tutkimuksessa oli mukana 16 lasta päiväkodin kahdesta lapsiryhmästä Akaasta ja heidän perheensä. Perheitä osallistui tutkimukseen 13. Päiväkodista tutkimukseen osallistui seitsemän kasvatusvastuullista työntekijää. Tutkimusprosessi alkoi alkukartoituksella, jossa perheiltä ja päiväkodin työntekijöiltä kysyttiin ravintokasvatukseen ja sen haasteisiin liittyviä kysymyksiä. Sen jälkeen toteutettiin viisi toiminnallista Sapere-aistipajaa, joista neljässä mukana oli lapsia ja päiväkodin työntekijöitä ja viidennessä lapset vanhempineen. Neljä Sapere-pajaa dokumentoitiin videoimalla ja valokuvin. Koko tutkimuksen lopputuotoksena valmistui Sapere-vinkkivihko perheiden ja varhaiskasvatuksen käyttöön. Tutkimuksen aineisto kerättiin perheille tehdyllä kyselylomakkeella sekä vapaamuotoisella mielipidekyselyllä ja päiväkodintyöntekijöille tehdyllä kyselylomakkeella ja haastattelulla. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, kuinka tärkeässä roolissa lasten osallisuus on ravintokasvatuksessa. Myös perheiden ja päiväkodin työntekijöiden kasvatuskumppanuus nousi tutkimustulosten kannalta merkittäväksi asiaksi. Sapere-menetelmä yllätti monet aikuiset monipuolisuudellaan ja laaja-alaisella oppimiskäsityksellään ruokakasvatuksessa. Tämä tutkimuksen mukaan Sapere-menetelmä olisi mielenkiintoinen, lapsia osallistava ja aikuisiakin innostava tapa tutustua ruokiin ja ruokakulttuureihin. Sapere-menetelmän omaksuminen ja ottaminen osaksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria, vaatii päiväkotityöntekijöiden kouluttamista ja Sapere-tietouden lisäämistä niin päiväkodeissa kuin kotonakin. Tämän toimintatutkimuksen hyöty tulee ensisijaisesti Akaan varhaiskasvatukseen, sillä tarkoituksena on kouluttaa varhaiskasvatuksen työntekijöitä ottamaan Sapere-menetelmä osaksi toimintakulttuuriaan. Vanhemmille tullaan jakamaan Sapere-vinkkivihkoa ja videomateriaalia käytetään koulutustarkoitukseen.
Tämä tutkimus oli osallistava toimintatutkimus. Tutkimuksessa oli mukana 16 lasta päiväkodin kahdesta lapsiryhmästä Akaasta ja heidän perheensä. Perheitä osallistui tutkimukseen 13. Päiväkodista tutkimukseen osallistui seitsemän kasvatusvastuullista työntekijää. Tutkimusprosessi alkoi alkukartoituksella, jossa perheiltä ja päiväkodin työntekijöiltä kysyttiin ravintokasvatukseen ja sen haasteisiin liittyviä kysymyksiä. Sen jälkeen toteutettiin viisi toiminnallista Sapere-aistipajaa, joista neljässä mukana oli lapsia ja päiväkodin työntekijöitä ja viidennessä lapset vanhempineen. Neljä Sapere-pajaa dokumentoitiin videoimalla ja valokuvin. Koko tutkimuksen lopputuotoksena valmistui Sapere-vinkkivihko perheiden ja varhaiskasvatuksen käyttöön. Tutkimuksen aineisto kerättiin perheille tehdyllä kyselylomakkeella sekä vapaamuotoisella mielipidekyselyllä ja päiväkodintyöntekijöille tehdyllä kyselylomakkeella ja haastattelulla. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, kuinka tärkeässä roolissa lasten osallisuus on ravintokasvatuksessa. Myös perheiden ja päiväkodin työntekijöiden kasvatuskumppanuus nousi tutkimustulosten kannalta merkittäväksi asiaksi. Sapere-menetelmä yllätti monet aikuiset monipuolisuudellaan ja laaja-alaisella oppimiskäsityksellään ruokakasvatuksessa. Tämä tutkimuksen mukaan Sapere-menetelmä olisi mielenkiintoinen, lapsia osallistava ja aikuisiakin innostava tapa tutustua ruokiin ja ruokakulttuureihin. Sapere-menetelmän omaksuminen ja ottaminen osaksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria, vaatii päiväkotityöntekijöiden kouluttamista ja Sapere-tietouden lisäämistä niin päiväkodeissa kuin kotonakin. Tämän toimintatutkimuksen hyöty tulee ensisijaisesti Akaan varhaiskasvatukseen, sillä tarkoituksena on kouluttaa varhaiskasvatuksen työntekijöitä ottamaan Sapere-menetelmä osaksi toimintakulttuuriaan. Vanhemmille tullaan jakamaan Sapere-vinkkivihkoa ja videomateriaalia käytetään koulutustarkoitukseen.