Pelastustoiminnan johtaminen : Päivystävän palomestarin työskentelyolosuhteet ajoneuvossa
Virtanen, Matti (2017)
Virtanen, Matti
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915885
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin pelastustoiminnan johtamista pelastuslaitoksissa Suomessa. Tavoitteena oli tarkastella sitä, millaiset työskentelyolosuhteet päivystävillä palomestareilla on ajoneuvossa matkan aikana. Tarkemmin ottaen selvitettiin sitä, minkä kokoluokan ajoneuvoja päivystävillä palo-mestareilla on käytettävissä pelastustoiminnan johtamista varten, onko päivystävillä palomestareilla käytettävissä erillistä kuljettajaa ja millaiset tietotekniset laitteet ovat päivystävien palomestareiden käyttämissä johtoautoissa.
Työn ja tutkimuksen tavoitteena oli saada selville päivystävien palomestareiden työskentelyolosuhteiden tämän hetken tilanne. Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena, johon vastasi 117 päivystävää palomestaria kahdeltakymmeneltä yhdeltä pelastuslaitokselta. Kyselylomaketutkimuksen apuna käytettiin tukevana tutkimusmenetelmänä pehmeää systeemianalyysia, jonka avulla tuotettiin lisää tietoa kyselylomaketutkimuksessa saatujen tulosten lisäksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli, että palomestareiden pelastustoiminnan johtaminen olisi tehokasta, ammattimaista ja kustannustehokkaasti organisoitua toimintaa, ja tulevaisuudessa ajoneuvot ja niiden tietotekniset varusteet olisivat mahdollisimman tarkoituksenmukaiset. Tutkimuksella pyrittiin siihen, että pelastuslaitokset voivat käyttää tulevaisuudessa tutkimuksen avulla tuotettua tietoa apuna mahdollisimman tarkoituksenmukaisen ja toimintaympäristöönsä soveltuvan johtoauton valinnassa. Ajoneuvon kokoluokka ja tietotekniset varusteet ovat valinnassa tärkeitä näkökohtia. Pelastuslaitoksen toimintaympäristöön soveltuva johtoautoratkaisu johtaa entistä paremmin pelastustoiminnan johtamisen onnistumiseen.
Työn ja tutkimuksen tavoitteena oli saada selville päivystävien palomestareiden työskentelyolosuhteiden tämän hetken tilanne. Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena, johon vastasi 117 päivystävää palomestaria kahdeltakymmeneltä yhdeltä pelastuslaitokselta. Kyselylomaketutkimuksen apuna käytettiin tukevana tutkimusmenetelmänä pehmeää systeemianalyysia, jonka avulla tuotettiin lisää tietoa kyselylomaketutkimuksessa saatujen tulosten lisäksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli, että palomestareiden pelastustoiminnan johtaminen olisi tehokasta, ammattimaista ja kustannustehokkaasti organisoitua toimintaa, ja tulevaisuudessa ajoneuvot ja niiden tietotekniset varusteet olisivat mahdollisimman tarkoituksenmukaiset. Tutkimuksella pyrittiin siihen, että pelastuslaitokset voivat käyttää tulevaisuudessa tutkimuksen avulla tuotettua tietoa apuna mahdollisimman tarkoituksenmukaisen ja toimintaympäristöönsä soveltuvan johtoauton valinnassa. Ajoneuvon kokoluokka ja tietotekniset varusteet ovat valinnassa tärkeitä näkökohtia. Pelastuslaitoksen toimintaympäristöön soveltuva johtoautoratkaisu johtaa entistä paremmin pelastustoiminnan johtamisen onnistumiseen.