“JOS TOINEN KYSYY ILKEÄSTI MIKS OOT TOISESTA MAASTA, NIIN SE EI OO MUSTA HAUSKAA.” : Toiminnallinen satutyöpaja kansainvälisesti adoptoiduille lapsille
Kivelä, Kia; Raiskio, Aino (2017)
Kivelä, Kia
Raiskio, Aino
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100715826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100715826
Tiivistelmä
Kivelä, Kia & Raiskio, Aino. Toiminnallinen satutyöpaja kansainvälisesti adoptoiduille lapsille. Diak Helsinki, syksy 2017, 38 s, 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallinen satutyöpaja kansainvälisesti adoptoiduille lapsille. Työn keskiössä ovat Suomessa asuvat kansainvälisesti adoptoidut 5-7 vuotiaat lapset perheineen. Opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä lasten kanssa ryhmässä kansainvälisesti adoptoitujen lasten kanssa heidän kohtaamiaan ennakkoluuloja sekä vahvistaa heidän identiteettiään. Toiminnallisen satutyöpajan avulla lapsella on mahdollisuus käsitellä omaa identiteettiään ja häneen kohdistuvia ennakkoluuloja.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, johon kuului kansainvälisesti adoptoiduille lapsille järjestetyt kaksi toiminnallista satutyöpajaa suunnitteluineen ja arviointeineen. Satutyöpajojen arvioinnissa käytettiin työpajoista tehtyjä havaintoja ja kerättyä palautetta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Työpajoihin osallistui yhteensä 11 kansainvälisesti adoptoitua lasta.
Opinnäytetyö osoitti, että kansainvälisesti adoptoiduille lapsille suunnatulla toiminnalla on tarvetta niin vanhemmilla kuin lapsilla. Työpajat olivat lapsille rikastuttava ja hauska kokemus ja niiden avulla lapset pääsivät pohtimaan mielekkäästi vertaistuen ja aikuisen ohjauksessa omaa taustaansa ja identiteettiään. Myös vanhemmat saivat vertaistukea toisiltaan työpajojen kautta.
Kansainvälisesti adoptoitu lapsi saa adoption myötä uuden perheen, kielen, kulttuurin ja kotimaan. Adoptoidun lapsen edun mukaista on, että adoptiota ja lapsen taustoja käsitellään hänen kanssaan avoimesti lapsen ikätaso huomioon ottaen. Kansainvälisesti adoptoidut lapset kokevat monenlaisia ennakkoluuloja elämässään kantaväestöstä poikkeavan ulkonäön ja taustansa vuoksi. Satujen avulla lasten kanssa voidaan käsitellä ja vähentää heidän kohtaamiaan pohdintoja ja ongelmia.
Asiasanat: kansainvälisesti adoptoitu lapsi, lapsen identiteetti, ennakkoluulot, sadun merkitys, lapsen osallisuus, moninaisuus
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallinen satutyöpaja kansainvälisesti adoptoiduille lapsille. Työn keskiössä ovat Suomessa asuvat kansainvälisesti adoptoidut 5-7 vuotiaat lapset perheineen. Opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä lasten kanssa ryhmässä kansainvälisesti adoptoitujen lasten kanssa heidän kohtaamiaan ennakkoluuloja sekä vahvistaa heidän identiteettiään. Toiminnallisen satutyöpajan avulla lapsella on mahdollisuus käsitellä omaa identiteettiään ja häneen kohdistuvia ennakkoluuloja.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, johon kuului kansainvälisesti adoptoiduille lapsille järjestetyt kaksi toiminnallista satutyöpajaa suunnitteluineen ja arviointeineen. Satutyöpajojen arvioinnissa käytettiin työpajoista tehtyjä havaintoja ja kerättyä palautetta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Työpajoihin osallistui yhteensä 11 kansainvälisesti adoptoitua lasta.
Opinnäytetyö osoitti, että kansainvälisesti adoptoiduille lapsille suunnatulla toiminnalla on tarvetta niin vanhemmilla kuin lapsilla. Työpajat olivat lapsille rikastuttava ja hauska kokemus ja niiden avulla lapset pääsivät pohtimaan mielekkäästi vertaistuen ja aikuisen ohjauksessa omaa taustaansa ja identiteettiään. Myös vanhemmat saivat vertaistukea toisiltaan työpajojen kautta.
Kansainvälisesti adoptoitu lapsi saa adoption myötä uuden perheen, kielen, kulttuurin ja kotimaan. Adoptoidun lapsen edun mukaista on, että adoptiota ja lapsen taustoja käsitellään hänen kanssaan avoimesti lapsen ikätaso huomioon ottaen. Kansainvälisesti adoptoidut lapset kokevat monenlaisia ennakkoluuloja elämässään kantaväestöstä poikkeavan ulkonäön ja taustansa vuoksi. Satujen avulla lasten kanssa voidaan käsitellä ja vähentää heidän kohtaamiaan pohdintoja ja ongelmia.
Asiasanat: kansainvälisesti adoptoitu lapsi, lapsen identiteetti, ennakkoluulot, sadun merkitys, lapsen osallisuus, moninaisuus