Pertsa Pöllön synty : Pehmoeläimen suunnittelu ja valmistus varhaiskasvatuksen ja ympäristökasvatuksen välineeksi.
Sorvari, Heli (2017)
Sorvari, Heli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa Pertsa Pöllö –pehmoeläin var-haiskasvatuksen ja ympäristökasvatuksen työvälineeksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä kokonaisen käsityötuotteen suunnittelu- ja val-mistusprosessiin ja näin lisätä henkilökohtaista kokemusperäistä tietoa kokonaisesta käsityöprosessista.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin käsityötuotteen suunnittelun teoreettista mallia ja kokonaisen käsityön käsitettä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös varhaiskasvatusta, esiopetusta ja ympäristökasvatusta toi-mintaympäristönä. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena suunniteltiin ja valmistettiin pehmoeläin, Pertsa Pöllö. Pertsa Pöllön valmistusproses-sia verrattiin käsityönsuunnittelun teoreettiseen malliin.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Pertsa Pöllö, pehmoeläin, joka soveltuu varhaiskasvatuksen ja ympäristökasvatuksen välineeksi. Pertsaa valmistaessa tekijä kävi läpi kokonaisen käsityön prosessin suunnittelusta reflektioon ja koki sen erittäin hyödylliseksi prosessiksi sekä käsityöläisen että ohjaustoiminnan artenomin näkökulmasta. Ymmärrys käsityön suun-nittelu- ja valmistusprosessista syventää käsityön ohjaamisen taitoa. Käsi-työprosessin ohjaaminen toiselle on helpompaa, kun sen on käynyt itse läpi.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin käsityötuotteen suunnittelun teoreettista mallia ja kokonaisen käsityön käsitettä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös varhaiskasvatusta, esiopetusta ja ympäristökasvatusta toi-mintaympäristönä. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena suunniteltiin ja valmistettiin pehmoeläin, Pertsa Pöllö. Pertsa Pöllön valmistusproses-sia verrattiin käsityönsuunnittelun teoreettiseen malliin.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Pertsa Pöllö, pehmoeläin, joka soveltuu varhaiskasvatuksen ja ympäristökasvatuksen välineeksi. Pertsaa valmistaessa tekijä kävi läpi kokonaisen käsityön prosessin suunnittelusta reflektioon ja koki sen erittäin hyödylliseksi prosessiksi sekä käsityöläisen että ohjaustoiminnan artenomin näkökulmasta. Ymmärrys käsityön suun-nittelu- ja valmistusprosessista syventää käsityön ohjaamisen taitoa. Käsi-työprosessin ohjaaminen toiselle on helpompaa, kun sen on käynyt itse läpi.