Tavoitteena molempia hyödyttävä yhteistyökumppanuus : RoKi Hockeyn sponsorisuhteiden nykytila ja kehitysideat
Juopperi, Suvi-Päivikki (2017)
Juopperi, Suvi-Päivikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015912
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten RoKi Hockeyn sponsoriyhteistyöt toimivat ja millaisia tarpeita yhteistöiden kehittämiselle on. Tavoitteena oli selvittää, millaisena yhteistyökumppanina nykyiset sponsorit kokevat RoKi Hockeyn ja mitkä ovat motiiveja RoKi Hockeyn sponsoroinnille. Toimeksiantajana toimi RoKi Hockey.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kesän 2017 aikana. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta nykyistä sponsoriyhteistyökumppania. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, eli aineistoa tiivistettiin, eriteltiin ja luokiteltiin. Aineistosta etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroja ja niitä koottiin omaan tiedostoon. Tätä kautta ilmiöstä saatiin tiivistetty kuvaus, josta kirjattiin tulokset ja johdettiin johtopäätökset tutkimusongelmiin peilaten.
RoKi koettiin kaikin puolin positiivisena yhteistyökumppanina, joka hoitaa sovitut asiat ja jonka kanssa yhteistyö on aitoa. RoKin kanssa yhteistyössä olevat yritykset ovat saaneet näkyvyyttä, ja osa on saanut uusia asiakkaita yhteistyökumppanuuden myötä. RoKin tarjoamat palvelut koettiin monipuolisiksi, mutta myös palveluiden kehittämiselle näytettiin vihreää valoa. RoKin ja yritysten väliseen yhteistyön kehittämiseen ei koettu olevan suuremmin tarvetta, vaan kehitysideat olivat enemmänkin yleisiä ideoita toiminnan kehittämiseksi. Paikallisuus, jääkiekon laaja näkyvyys ja lajin suosio olivat yleisimpiä motiiveja Ro- Kin sponsoroinnille.
Tutkimuksen tuloksena saatiin arvokasta tietoa RoKin sponsorisuhteiden nykytilasta ja useita kehitysideoita, joiden pohjalta RoKi voi lähteä kehittämään omaa toimintaansa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kesän 2017 aikana. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta nykyistä sponsoriyhteistyökumppania. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, eli aineistoa tiivistettiin, eriteltiin ja luokiteltiin. Aineistosta etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroja ja niitä koottiin omaan tiedostoon. Tätä kautta ilmiöstä saatiin tiivistetty kuvaus, josta kirjattiin tulokset ja johdettiin johtopäätökset tutkimusongelmiin peilaten.
RoKi koettiin kaikin puolin positiivisena yhteistyökumppanina, joka hoitaa sovitut asiat ja jonka kanssa yhteistyö on aitoa. RoKin kanssa yhteistyössä olevat yritykset ovat saaneet näkyvyyttä, ja osa on saanut uusia asiakkaita yhteistyökumppanuuden myötä. RoKin tarjoamat palvelut koettiin monipuolisiksi, mutta myös palveluiden kehittämiselle näytettiin vihreää valoa. RoKin ja yritysten väliseen yhteistyön kehittämiseen ei koettu olevan suuremmin tarvetta, vaan kehitysideat olivat enemmänkin yleisiä ideoita toiminnan kehittämiseksi. Paikallisuus, jääkiekon laaja näkyvyys ja lajin suosio olivat yleisimpiä motiiveja Ro- Kin sponsoroinnille.
Tutkimuksen tuloksena saatiin arvokasta tietoa RoKin sponsorisuhteiden nykytilasta ja useita kehitysideoita, joiden pohjalta RoKi voi lähteä kehittämään omaa toimintaansa.