Osallistujien kokemuksia visuaalisen ajattelun valmennuksista
Kaura-aho, Jenni (2017)
Kaura-aho, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090614848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090614848
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia osallistujien kokemuksia visuaalisen ajattelun valmennusten hyödyllisyydestä heidän oman ajattelun ja toiminnan suhteen. Tavoitteena oli selvittää, millaisena valmennustapahtuma koettiin, mitä osallistujat oppivat ja millä tavoin valmennukset vaikuttivat osallistujien toimintaan. Näiden tavoitteiden lisäksi selvitettiin myös, mitä mahdollinen jatkovalmennus voisi pitää sisällään.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui visuaalisesta ajattelusta, kokemuksellisesta oppimisesta sekä valmennuksen arvioinnista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastattelut toteutettiin huhti-toukokuussa 2017. Haastateltaviksi valittiin viisi valmennuksiin osallistunutta henkilöä, jotka työskentelevät erilaisissa tehtävissä. Haastatteluteemat olivat seuraavat: valmennustapahtuman onnistuminen, valmennuksen opillinen sisältö, valmennuksen vaikuttavuus ja jatkovalmennus.
Tutkimustulosten perusteella valmennustilanne koettiin kaikin puolin onnistuneeksi ja innostavaksi. Osallistujat saivat valmennusten kautta rohkeutta ja valmiuksia lähteä toteuttamaan visuaalista ajattelua omassa toiminnassaan. Valmennuksilla on ollut myönteisiä vaikutuksia osallistujien toimintaan. Osallistujat ovat vieneet visuaalisia elementtejä käytäntöön ja he kokevat saaneensa visuaalisesta ajattelusta omaa toimintaansa rikastuttavan työkalun. Tutkimuksen tuloksista ilmeni myös, että osallistujat ovat halukkaita kehittymään edelleen visuaalisen ajattelun parissa eli jatkovalmennukselle olisi kysyntää. Tulosten perusteella saatiin arvokasta tietoa, jonka avulla visuaalisen ajattelun valmennuksia voidaan kehittää entistä tehokkaammiksi. Seuraava mahdollinen askel voisi olla visuaalisen ajattelun valmennusten vieminen kohti digitaalisia ulottuvuuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui visuaalisesta ajattelusta, kokemuksellisesta oppimisesta sekä valmennuksen arvioinnista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastattelut toteutettiin huhti-toukokuussa 2017. Haastateltaviksi valittiin viisi valmennuksiin osallistunutta henkilöä, jotka työskentelevät erilaisissa tehtävissä. Haastatteluteemat olivat seuraavat: valmennustapahtuman onnistuminen, valmennuksen opillinen sisältö, valmennuksen vaikuttavuus ja jatkovalmennus.
Tutkimustulosten perusteella valmennustilanne koettiin kaikin puolin onnistuneeksi ja innostavaksi. Osallistujat saivat valmennusten kautta rohkeutta ja valmiuksia lähteä toteuttamaan visuaalista ajattelua omassa toiminnassaan. Valmennuksilla on ollut myönteisiä vaikutuksia osallistujien toimintaan. Osallistujat ovat vieneet visuaalisia elementtejä käytäntöön ja he kokevat saaneensa visuaalisesta ajattelusta omaa toimintaansa rikastuttavan työkalun. Tutkimuksen tuloksista ilmeni myös, että osallistujat ovat halukkaita kehittymään edelleen visuaalisen ajattelun parissa eli jatkovalmennukselle olisi kysyntää. Tulosten perusteella saatiin arvokasta tietoa, jonka avulla visuaalisen ajattelun valmennuksia voidaan kehittää entistä tehokkaammiksi. Seuraava mahdollinen askel voisi olla visuaalisen ajattelun valmennusten vieminen kohti digitaalisia ulottuvuuksia.